Tim Bouchée

Het onderwijzen van het band gap concept bij kwantumfysica in het voortgezet onderwijs

School: Augustinianum, Eindhoven

Begeleider: Lesley de Putter, TU/e

Samenvatting onderzoeksplan

Het doel van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in de doceerstrategieën die docenten toepassen bij het onderwijzen van het band gap concept en de benodigde kennis van docenten om dit onderwerp te onderwijzen. Kwantumfysica is een van de essentiële onderwerpen in de moderne natuurkunde en heeft geleid tot verschillende moderne technologieën. Het onderwijzen van kwantumfysica wordt echter als uitdagend ervaren vanwege de abstracte en tegen-intuïtieve aard ervan. Docenten geven aan moeite te hebben met het overbrengen van de relevantie van dit onderwerp aan hun leerlingen en met het leggen van verbanden tussen verschillende onderwerpen. Het band gap concept, een nieuw onderwerp in het natuurkundecurriculum vanaf het aankomende schooljaar, zou docenten de mogelijkheid moeten bieden om meer relevantie en samenhang aan hun leerlingen te tonen.

In dit onderzoek zullen video-observaties worden uitgevoerd tijdens lessen over het band gap concept bij ten minste vijf verschillende docenten. Deze video-observaties worden gebruikt om de doceerstrategieën te analyseren. Daarnaast zullen de lessen worden geëvalueerd met de docenten door geselecteerde videofragmenten te bekijken, met als doel inzicht te krijgen in de keuzes die docenten maken en de kennis waarop docenten hun keuzes baseren.

In het daaropvolgende schooljaar worden dezelfde lessen opnieuw geobserveerd. Deze tweede cyclus heeft als doel eventuele verschillen met het eerste jaar te identificeren, waarbij een verwachte groei in didactisch handelen van docenten zichtbaar moet zijn.