Ramon de Jonge
Community-Engaged Learning om interesse in het bètaonderwijs te bevorderen
School: Hoeksch Lyceum, Oud-Beijerland
Begeleider: Arthur Bakker (UvA)
Samenvatting onderzoeksplan
Interesse is een belangrijke drijvende kracht dat het leerproces bij leerlingen stimuleert en inzicht biedt in vervolgopleidingen en beroepen. De interesse in bètavakken in het voortgezet onderwijs daalt echter al jaren. Leerlingen vinden lessen over het algemeen saai en tonen zich weinig betrokken bij de school en de directe schoolomgeving. Dit is extra zorgwekkend omdat de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, zoals bij duurzaamheid, een enorme behoefte laat zien aan goed opgeleid bètatechnisch personeel.
Het doel van het ontwerponderzoek is te onderzoeken hoe maatschappelijke betrokkenheid (community-engaged learning; CEL) gebruikt kan worden om interesse bij leerlingen voor bètaonderwerpen te onderhouden, individuele interesse te katalyseren en verbondenheid met hun leefomgeving te ontwikkelen.
Binnen het Eco-schools programma van het Hoeksch Lyceum werken leerlingen die zich vrijwillig hebben aangemeld voor het Eco-team aan CEL-activiteiten om de school en de directe omgeving te verduurzamen. Het Eco-team is autonoom in de keuze van deze projecten en binnen de activiteiten is het noodzakelijk om contacten te leggen met de lokale gemeenschap. Vervolgens worden de CELactiviteiten gebruikt in de vakdidactiek in bètalessen. Het proces van de integratie van de CELactiviteiten in bètalessen wordt geëvalueerd en door middel van ontwerp-cycli geoptimaliseerd, zodat zo effectief mogelijk gebruik gemaakt kan worden van CEL om de ontwikkeling van situationele interesse naar individuele interesse te stimuleren. Door deze vorm van communityengaged learning toe te passen in het voortgezet onderwijs verwachten we ook dat leerlingen een positieve relatie ontwikkelen met de leefwereld om hen heen en meer betrokkenheid tonen met de school en bètaonderwerpen.