Onne van Buren
Cijferloos, feedbackvol en leerdoelgericht toetsen in een schoolsetting waarin leerlingen gewend zijn aan cijfers
School: Metis Montessori Lyceum in Amsterdam
Begeleider: Hanna Westbroek (VU)
Samenvatting onderzoeksplan
De laatste jaren is er in Nederland veel aandacht voor toetsing. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen meer leren van inhoudelijke feedback en meer intrinsiek gemotiveerd raken als ze geen cijfers krijgen. In Nederland wordt geëxperimenteerd met cijferloze toetsingsvormen, maar voor zover wij weten wordt daar weinig systematisch onderzoek naar gedaan. In 2021 is bij natuurkunde in de onderbouw van het Metis Montessori Lyceum een pilot gestart met een cijferloos, feedbackvol en leerdoelgericht toetssysteem, geïnspireerd op het ‘stoplichtsysteem’ van Clymer en William. Ervaringen zijn veelbelovend, maar voor beantwoording van kernvragen, of en hoe leerlingen de elementen van het systeem benutten, is gedegen onderzoek nodig.
De pilot is bedoeld als de beginfase van een kwalitatieve case-study volgens de principes van ontwikkelingsonderzoek. Onze belangrijkste onderzoeksinstrumenten zullen interviews en enquêtes zijn onder leerlingen en deelnemende docenten, aangevuld met observaties van hoe leerlingen omgaan met de feedback. Een aantal leerlingen willen we gedurende een jaar volgen om de ontwikkeling in hun gebruik van het systeem te bestuderen.
De beoogde resultaten zijn een goed getest toetssysteem, meer inzicht in de manier waarop en de voorwaarden waaronder leerlingen leren van de elementen van het systeem, en een opzet voor een kijkkader voor scholen die geïnteresseerd zijn in cijferloos toetsen. Om dit kijkkader te completeren zullen interviews worden gehouden met docenten en leerlingen op scholen waar nu al geëxperimenteerd wordt met alternatieve toetssystemen.