Mart Mojet
iVR-toepassingen binnen Havo/Vwo bèta-onderwijs; effect op leeropbrengst, in relatie tot individuele leerlingeigenschappen
School: RSG Magister Alvinus, Sneek
Begeleider: Nadira Saab, UL
Samenvatting onderzoeksplan
In dit project wordt onderzocht wat het effect is van didactiek met virtual reality (VR) op het leerrendement van leerlingen in het Havo/Vwo bèta-onderwijs. Daarnaast wordt onderzocht of individuele leerlingeigenschappen dit leerrendement beïnvloeden.
Uit eerder onderzoek blijkt dat met VR de motivatie van leerlingen toeneemt, terwijl de effecten op leerrendement variëren. De oorzaak ligt mogelijk in de keuze van de VR-toepassing en onvoldoende aandacht voor individuele leerlingeigenschappen.
In dit project wordt van drie iVR-toepassingen het leerrendement onderzocht. De behandelde concepten zijn onderdeel van het bèta-curriculum en lastig te bevatten, maar wel goed aanschouwelijk te maken. Daarnaast is met deze iVR-toepassingen al ervaring opgedaan in de lespraktijk.
Uit onderzoek blijkt dat het leerrendement afhangt van individuele leerlingeigenschappen, zoals concentratievermogen, houding tegenover VR-technologie, en ruimtelijk voorstellingsvermogen. In dit project worden deze leerlingeigenschappen gemeten met een vragenlijst. Daarnaast wordt achteraf de leerlingen gevraagd naar hun ervaringen met het werken met de iVR-toepassing.
750 leerlingen van vijf VO-scholen in Friesland en verdeeld over 2-havo/vwo (natuurkunde), 3-havo/vwo (scheikunde) en 4/5-havo/vwo (biologie) participeren in het onderzoek. De leerlingen in de experimentele conditie werken met iVR-toepassingen in aanvulling op het bestaande onderwijs.
De leerlingen in de controleconditie krijgen alleen de reguliere lessen. Het leerrendement wordt gekwantificeerd met behulp van resultaten op bestaande schooltoetsen. De verwachting is dat de drie iVR-toepassingen significant hoger leerrendement geven, gerelateerd aan de drie leerlingeigenschappen.
De resultaten van dit project bieden inzicht van belang voor het succesvol toepassen van iVR in het voortgezet onderwijs.