Jeroen Maes

Vakoverstijgend Wiskunde Onderwijs

School: RSG Broklede, Breukelen

Begeleider: Michiel Doorman (UU)

Samenvatting onderzoeksplan

Vakoverstijgend Rekenonderwijs is een interventie die beoogt rekenvaardigheden van leerlingen bij de verschillende vakken te verbeteren en daarnaast de samenhang tussen de vakken en het overleg tussen de betrokken secties en scholen wil verbeteren. Vakoverstijgend Wiskunde Onderwijs (VWiO) is een project dat de aanpak van Vakoverstijgend Rekenen gebruikt voor het verbeteren van vakoverstijgende vaardigheden omtrent grafieken die meetgegevens weergeven (data-grafieken). In dit project moeten docentactiviteiten leiden tot een rekenkaart en rekenposter waarin gezamenlijke afspraken staan vastgelegd over vakoverstijgende basisvaardigheden wiskunde. Deze producten worden samen met toetsen, leerling interviews, vragenlijsten en lesobservaties ingezet om te meten in hoeverre de vakoverstijgende basisvaardigheden wiskunde bij leerlingen zijn verbeterd. Daarnaast worden interviews met betrokken docenten afgenomen om te meten wat het project heeft opgeleverd voor het onderwijs.

Vakoverstijgend Rekenen is reeds effectief geweest op drie scholen: het helpt leerlingen niet alleen aan hogere cijfers, maar zorgt er ook voor dat verhoudingsgewijs meer meisjes economie, natuurkunde en scheikunde in hun pakket kiezen. Ook sterkt de communicatie tussen de secties aan. Het project VWiO verwacht deze successen uit te kunnen bouwen voor vakoverstijgende basisvaardigheden omtrent datagrafieken en zou een eerste poging kunnen zijn vakoverstijgend lesmateriaal met aandacht voor datagrafieken op meerdere scholen gezamenlijk in te zetten. De doelstellingen van VWiO liggen in lijn met het advies van de onderwijsraad om werk te maken van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor rekenen binnen de school en een vakoverstijgende aanpak te hanteren en komen ook tegemoet aan de belangen van de onderwijsinspectie het rekenniveau weer op het referentieniveau te krijgen.