Constantijn Mennes

Biodiversiteit in het klaslokaal: een studie naar de kracht van verwondering over biodiversiteit als antwoord op eco-anxiety

School: Gymnasium Novum, Voorburg

Begeleider: Michiel Dam, UL

Samenvatting onderzoeksplan

Biodiversiteit speelt een belangrijke rol bij maatregelen die genomen moeten worden om milieuproblemen tegen te gaan. Echter, veel mensen zijn zich niet bewust van de biodiversiteit in hun eigen omgeving en horen hoofzakelijk negatief nieuws over de afname van biodiversiteit.

Hierdoor blijken allerlei mentale problemen te ontstaan, samengevat in de term eco-anxiety. Onderzoek laat zien dat onderwijs over biodiversiteitscrisis en klimaatverandering de eco-anxiety van kinderen vaak vergroot omdat het zo overweldigend is en raakt aan hun toekomst. Het is belangrijk om manieren te vinden waarop leerlingen het bijzondere van de biodiversiteit gaan leren zien en waarderen, zonder dat dit de eco-anxiety vergroot.

Dit project bouwt voort op eerdere aanbevelingen voor biodiversiteitsonderwijs. Zo wordt aangeraden om de eigen verwondering van leerlingen te wekken vanuit ontdekkend leren. Ik wil leerlingen op deze manier laten beseffen waarom biodiversiteit de moeite waard is om te beschermen. Tijdens de gebruikte lesvormen zullen de leerlingen tot acties komen om biodiversiteit te behouden. Uiteindelijk kunnen hierbij inzichten worden opgedaan hoe eco-anxiety tegen kan worden gegaan.

Onderzoeksvraag

Hoe beïnvloedt de integratie van verwondering in biodiversiteitslessen, samen met het ontwerp van lessen gericht op zowel verwondering als gedragsverandering, de acties van leerlingen om biodiversiteit te beschermen, en wat is het effect van deze onderwijsinterventie op eco-anxiety?

We verwachten dat het inrichten van lessen over verwondering zal leiden tot inzichten over hoe verwondering gestimuleerd kan worden, tot acties om biodiversiteit te beschermen en tot uitspraken over de mate waarin eco-anxiety door deze lessen wordt beïnvloedt.