Richt je blog op je publiek

In deze video geeft dr. Erik de Lange tips over hoe je jouw wetenschappelijke blog kunt richten op een specifiek publiek. Bij de tips staat een oefening die je kan helpen met het scherpstellen op jouw publiek.

Erik de Lange over hoe je jouw wetenschappelijke blog kunt richten op een specifiek publiek

Tips en tricks

Schrijfstijl

Bepaal het profiel van je lezer en welk kennisniveau daar bijhoort: demografische kenmerken, beroep, opleidingsniveau. Dit bepaalt je schrijfstijl.

Probeer niet om je blog 'voor iedereen' te schrijven

  • Schrijf een paar regels met de titel ‘Over dit blog’. Dit helpt je om expliciet te maken wat en wie je wil bereiken met je blog. 
  • Pas op voor het ‘algemeen publiek’, want dat is te breed. Als je iedereen wil bereiken, bereik je niemand. Wat essentiële informatie is voor de ene lezer, is irriterend eenvoudig voor de ander.  

Pas je format aan je publiek aan

Ieder platform heeft z’n eigen specifieke publiek en verwachtingen. Pas je format aan aan je publiek. Denk hierbij aan: 

  • Platform: Wordpress is bijvoorbeeld geschikt voor dagboek-achtige updates; sommige meer visuele onderwerpen die veel gebruik maken van foto’s zijn meer geschikt voor Instagram. De Universiteit Utrecht biedt een Wordpress-template aan dat je kunt gebruiken. 
  • Frequentie: als je onderwerp gaat over de actualiteit, verwacht je lezer bijvoorbeeld regelmatige updates. 
  • Metadata: maak gebruik van metadata als keywords, om de lezer te bereiken die je wilt. 

Creëer een feedback-loop

Hoe weet je of het gelukt is om je publiek te bereiken? Gebruik media als LinkedIn, Twitter en Academia.edu om je blogposts te verspreiden en bekijk de statistieken om een idee te krijgen over wat werkt en wat niet.  

Kleine oefening om je te richten op een specifiek publiek

Probeer je lezer zo levendig en precies te beschrijven als je kunt. Schrijf vervolgens een stukje voor deze lezer(s). 

Denk hierbij aan: 

  • Welke metaforen en voorbeelden zal hen aanspreken? 
  • Hoeveel uitleg hebben ze nodig?  
  • Welke alledaagse gebeurtenissen zijn belangrijk voor ze en hoe kun je je onderwerp daaraan verbinden? 

Als je een stukje kunt schrijven dat boeiend is voor deze lezers, zijn alle andere lezers die je ermee kunt bereiken een bonus.

Leestips

Nadenken over het publiek dat je met je blog wil bereiken, is iets wat je niet alleen in het begin moet doen, maar voortdurend. Begin met het kijken en analyseren van blogs die je zelf leuk vindt om te lezen.