Bepaal het doel van je blog

Als je begint met bloggen, is het belangrijk om je doel te bepalen en om te bepalen of een blog een geschikt middel is om dit doel te bereiken. In deze video vertelt dr. Mira Scholten over haar eigen doelen met bloggen en hoe een blog voor haar werkt. In de tekst hieronder geeft Mira een aantal tips om je eigen doel te bepalen.

Mira Scholten geeft uitleg over het bepalen van je doel

Tips en tricks

Bereik je blogdoelen

1. Een blog kan een centraal punt zijn voor informatie, onderzoek en discussie over een specifiek onderwerp.
  2. Een blog kan een onderwijsdoel hebben: studenten leren over een bepaald onderwerp doordat ze er een blogpost over moeten schrijven.
  3. Een blog kan als doel hebben om informatie te delen en te reflecteren informatie op de informatie van anderen.

Een blog dat werkt

Begin je blog met nadenken over wat je ermee wil bereiken. Dit vergroot de kans dat je je doel bereikt en dat je je tijd, energie en geld spendeert aan een blog dat werkt. Een blog dat past bij het onderwerp, het publiek en jezelf. Je zult meer bereiken als je je boodschap en methode aanpast aan je publiek en het relevant maakt voor hen.

Focus, focus, focus

Als je voor jezelf de volgende vragen beantwoordt, helpt dat om je blog te focussen.

1. Welk doel wil je bereiken met dit publiek? Bijvoorbeeld overtuigen, uitwisselen van inzichten, enthousiast maken. Kan het publiek jou misschien helpen? Bijvoorbeeld data verzamelen of analyseren, nieuwe perspectieven bieden, je onderzoeksvraag aanscherpen, etc.
  2. Waarom is het belangrijk om deze doelen te bereiken?
  3. Welke onderzoeksfase wil je delen met je publiek? Bijvoorbeeld resultaten delen, laten zien hoe onderzoek werkt op jouw vakgebied, onderzoeksvragen bediscussiĆ«ren, etc.
  4. In welke levensfase bevindt jouw onderwerp zich in het publieke debat? Wat weet je publiek al van dit onderwerp? In hoeverre is het onderwerp al geframed in de publieke opinie, en wat kun je nog bereiken op dit vlak?