Literatuur en educatie
Het platform Literatuur en educatie brengt letterkundige onderzoekers bijeen om vraagstukken over literatuur in het onderwijsdomein te bespreken. Invalshoeken die aan de orde komen zijn onderzoek (o.a. ontwerp- en evaluatieonderzoek), curriculumontwikkeling en ontwikkeling van lesmaterialen, theoretische benaderingen en valorisatie.
Het platform richt zich op uiteenlopende inhoudelijke thema’s, bijvoorbeeld: integratie van taalvaardigheid en literatuur, burgerschapsvorming, literatuurgeschiedenis, bewuste geletterdheid en vakgeschiedenis.
Hoe literatuur uit allerlei talen (o.a. Duits, Engels, Frans, Iers, Italiaans, Latijn, Nederlands, Spaans, Welsh) in en buiten institutionele contexten wordt en werd aangeboden krijgt bijzondere aandacht. Deze focus sluit aan bij het universitaire strategische onderzoeksthema Instituties voor Open Samenlevingen en Dynamics of Youth.
Het platform komt regelmatig bijeen om lopend onderzoek en actuele thema’s te bespreken.
Projecten
Litlab
Digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek en begrijpend lezen in het VO.
Lezen voor de lijst
Katalogus met Duitstalige literatuur voor verschillende niveaus.
Literatuurgeschiedenis
Over literaire teksten, schrijvers, thema's en stromingen van de middeleeuwen tot nu, voor leraren en leerlingen.
Lehrkompetenzentwicklung für Extensiven Leseunterricht
Vrij lezen inzetten in vreemdetalenonderwijs, vanuit een Duits perspectief.
Schrijfakademie
Stimulerende schrijfopdrachten voor leerlingen uit alle klassen en schooltypen in het voortgezet onderwijs.
Taalbaas
Masterclasses van een schrijver, acteur, journalist en spoken word artiest leren jongeren de kracht van hun taal kennen.
Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur
Lessenseries met thema's uit de middeleeuwen voor scholieren.
Straatpoëzie
Verzameling gedichten die te lezen zijn in de openbare ruimte, met lesideeën.
Betrokken onderzoekers
dr. Agnes Andeweg
E-mail: a.andeweg@uu.nldr. Charis Goer
E-mail: g.c.goer@uu.nldr. Trenton Hagar
E-mail: t.j.hagar@uu.nldr. Sven Vitse
E-mail: s.b.vitse@uu.nl
In talenonderwijs staat taalvaardigheid vaak voorop en daaraan kan literatuur zeker bijdragen. Maar literatuur is ook noodzakelijk voor de esthetische, intellectuele en morele vorming. Onderzoek naar hoe literatuur aan bijvoorbeeld de emotionele ontwikkeling kan bijdragen, of onderzoek dat de effecten van een bepaalde methodiek nagaat, kan stimuleren dat literatuur op zinvolle wijze in de klas wordt ingezet.