De leukste mop van Nederland

Bij de Grote Wetenschapsdag stemden 10.000 kinderen uit heel Nederland voor de mop over Jantje en zijn opa & oma.

De mop gaat zo:

Jantje gaat bij oma en opa logeren. Jantje zegt: Oma, ik moet piesen. Oma zegt: Bah wat een vies woord. Zeg maar: fluiten. Even later gaan ze slapen. Jantje krijgt een nachtmerrie en mag bij oma en opa in bed slapen. Jantje zegt: Opa, ik moet fluiten. Opa zegt: Jantje, je kunt toch niet zomaar midden in de nacht fluiten. Jantje zegt: Maar ik moet echt! Opa zegt: Ach, doe het dan maar heel zachtjes in mijn oor.

Zelf meedoen aan onderzoek?

Zonder deelnemers kunnen we op de Universiteit Utrecht geen onderzoek doen. Daarom zijn we op zoek naar jou! Er zijn doorlopend onderzoeken waar we deelnemers voor zoeken: van baby's, kinderen en jongvolwassenen tot volwassenen. Bekijk het overzicht en meld je vrijblijvend aan.

Doe mee aan onderzoek

Ingestuurde moppen door websitebezoekers

Zoek je nog meer moppen? Hieronder een paar moppen die zijn ingestuurd.

De postbode gooit brieven in de bus, waarop de buschauffeur zegt: “Hé, hou daar eens mee op!”
Afzender: 23 jaar

Ik was laatst op een naaktstrand. Niks aan.
Afzender: Flopro, 25 jaar

Het is geel en je kan erop springen... een kuikentje.
Afzender: 32 jaar

Ken je die mop van achter in de tram? Ik ook niet, ik zat voorin hahahah
Afzender: 62 jaar

Juf: waar is je huiswerk. Piet: ik heb het opgegeten. Juf: Waarom? Piet: De hond sliep.
Afzender: 9 jaar

Lopen twee bananen over straat. Zegt de een tegen de ander: ”Wat wil jij later worden?” Antwoordt de ander: “Rechter!”
Afzender: 10 jaar

Een vliegtuig stort neer op de grens van Nederland en België waar worden de overlevende begraven?  ANTWOORD: overlevenden worden niet begraven.
Afzender: Lasse, 11 jaar

Drie mensen zitten op een bankje. De ene kan alleen maar 'ja' zeggen. De tweede kan alleen maar 'mes-en-vork' zeggen. De derde kan alleen maar 'jippie-jee' zeggen. Dan komt er een politieagent aan en die vraagt: 'hebben jullie iemand vermoord?'. De eerste zegt: 'ja, ja, ja'. De agent zegt: waarmee? En de tweede zegt: 'mes-en-vork, mes-en-vork'. De politieagent zegt: jullie gaan naar de cel! Zegt de derde: jippiejee, jippiejee, jippiejeeee!
Afzender: Rosalena, 8 jaar

Waarom mag een koe niet naar een voetbalveld? Omdat hij boe zegt!
Afzender: 7 jaar

Het hangt in een boom en roept de hele tijd “ik ben een sinaasappel, ik ben een sinaasappel”, wat is het? Een mandarijntje met een grote mond.
Afzender: 40 jaar

Wat is blauw en ruikt naar rode verf? Blauwe verf.
Afzender: 40 jaar

Jantje nam dropjes mee voor de juf. De volgende dag had jantje geen dropjes mee voor de juf. De juf vroeg aan Jantje: Waarom heb je geen dropjes mee? Jantje zegt: mijn konijn is overleden.
Afzender: Mees, 10 jaar