Opzet van de studie
In het onderzoek hebben we jongeren en hun vrienden en ouders gevolgd door middel van vier meetrondes tijdens de transitie van de ene naar de andere school. Dit geeft ons de kans om veranderingen te onderzoeken en om na te gaan welke factoren deze veranderingen in gang zetten. Ongeveer de helft van de deelnemers werd gevolgd rond de transitie naar het voortgezet onderwijs, de andere helft werd gevolgd rond de transitie naar het vervolgonderwijs.
Het onderzoek bestaat uit 4 meetrondes: telkens in de herfst en in het voorjaar, gedurende een periode van 2 jaar. Er zijn daarbij twee groepen: De eerste groep is gestart in de herfst van 2019 en had de laatste meetronde in het voorjaar van 2021, de tweede groep is gestart in de herfst van 2020 en had de laatste meetronde in het voorjaar van 2022.
Het onderzoek bestaat uit 4 onderdelen:
Jongeren en één van hun vrienden en ouders vulden 4 keer een online vragenlijst in.
Na elke online vragenlijst beantwoordden de jongeren 2 weken lang een paar keer per dag een aantal korte vragen via een app.
Een groot deel van de jongeren deed daarnaast aan het begin en aan het einde van het onderzoek mee aan twee andere onderdelen van het onderzoek:
- Gesprekstaken met hun beste vriend(in) en/of één van hun ouders.
- Het afgeven van wat speeksel voor DNA-onderzoek.