Ho-ho-ho eens even! Help de Hulp!

Wat voor jou heel normaal is, zou dat ook voor je hulp moeten zijn.
Veel Nederlandse huishoudens, sommige berekeningen gaan uit van ruim een miljoen huishoudens, maken gebruik van een huishoudelijke hulp. De meeste mensen huren deze hulp op eigen houtje in, op de particuliere markt. Dat huishoudens verplichtingen hebben jegens de huishoudelijke hulp is vaak niet bekend. In onze campagne ‘Help de hulp’ willen we huishoudens bewuster maken wat er van ze verwacht wordt, zowel volgens de wet als op basis van goed fatsoen.

Om hier verandering in te brengen, lanceert de Future of Work Hub op maandag 9 december de campagne 'Help de hulp'. Deze campagne biedt praktische adviezen om huishoudelijke hulpen beter tegemoet te komen.
Enkele tips uit de campagne:
- Evalueer het uurtarief: Vraag jezelf af of het huidige tarief nog passend is en verhoog dit minstens eens per jaar, zoals andere werkgevers ook doen.
- Doorbetaling bij ziekte of vakantie: Zorg dat je hulp ook doorbetaald wordt als zij griep heeft of op vakantie is.
- Geef vakantiegeld: Kun je iets extra’s missen? Overweeg dan vakantiegeld als blijk van waardering.
- Maak het bespreekbaar: Praat samen open over wederzijdse verwachtingen en wensen.
Hoewel het belangrijk is om bewust te worden van deze kwesties, wil de campagne vooral een positieve boodschap meegeven. Veel huishoudens hebben goede intenties: ze geven cadeautjes, bieden steun, of tonen waardering. Met de juiste tips en een open gesprek kan de hulp nog beter gewaardeerd worden.