Gezondheid, wetenschap en samenleving

Welke ethische normen zouden leidend moeten zijn voor medische praktijken, het stellen van gezondheidsprioriteiten, nieuwe gezondheidstechnologieën en onderzoek in de levenswetenschappen?

Wat betekent het om gezond te zijn? Welke factoren spelen een rol in de ontwikkeling en categorisering van mentale stoornissen? Hoe zouden we moeten omgaan met ouder worden en sterfelijkheid? Welke stappen zouden we moeten nemen om uitbraken van besmettelijke ziekten onder controle te houden? Welke rol spelen waarden in de wetenschap, wetenschappelijk advies en op wetenschap gebaseerd beleid? Dit zijn enkele van de vragen waarmee we ons bezighouden op het snijvlak van gezondheid, wetenschap en samenleving. We zijn geïnteresseerd in het begrijpen van gezondheid, de vele aspecten van wetenschap en de interacties tussen gezondheid, wetenschap en de samenleving.

Themacoördinator: Lucie White.

Onderzoekers actief binnen dit thema

    Enkele kernpublicaties binnen dit thema

    Hieronder een lijst van enkele kernpublicaties van onderzoekers binnen dit thema. Volledige publicatielijsten kunnen worden gevonden via de medewerkerspagina's van individuele onderzoekers.

    Werk met externe organisaties binnen dit thema

    Op het moment werken we samen met het RIVM aan het opzetten van een 'ethics hub' voor consultatie, training, mogelijkheden voor moreel beraad en gezamenlijk onderzoek. Daarnaast organiseren we trainingen en consultatie voor verschillende andere externe organisaties. Onze onderzoekers hebben adviserende rollen in verschillende externe organisaties. (De profielpagina van iedere medewerker bevat een lijst met nevenactiviteiten.)

    Activiteiten voor een breder publiek binnen dit thema

    We nemen regelmatig deel aan activiteiten voor een breder publiek, zoals podcasts, opiniestukken en lezingen op festivals als Brainwash en Betweter. We organiseren een maandelijks Filosofisch Café. Elk jaar organiseren we samen met Studium Generale de Utrechtse Dag (of Nacht) van de Filosofie.