Hoogleraar Onderwijswetenschappen Liesbeth Kester over iPads op scholen

Leuk en leerzaam gaan niet altijd hand in hand

Sinds begin dit jaar is Liesbeth Kester hoogleraar Onderwijswetenschappen bij de Universiteit Utrecht. Haar expertise: multimediaal leren. 

Met die expertise ligt de vraag voor de hand: voor of tegen iPadscholen?
Die discussie is al even gaande. Trouwens, een dergelijk debat over inzet van media in onderwijs is in de jaren 90 al gestart door Richard Clark, zie het mediadebat.
Ik moet bekennen dat ik niet zoveel heb met iPadscholen. Laptops, smartphones, tablets: het blijft ongekend aantrekkelijk, ook voor het onderwijs. De meerwaarde voor het onderwijs zit ‘m niet in het medium zelf, maar wat je ermee doet. Ik denk dat mensen zich daar ook steeds bewuster van worden.

Welke meerwaarde voor de leerling heeft het gebruik van een iPad in het onderwijs?
Het is al duidelijk, dat is onderzocht, dat het gebruik van technologische artefacten de motivatie en interesse van leerlingen aanwakkert. Daarvoor zijn iPads en smartphones zeer bruikbaar. Een smartphone of tablet kan de werkelijkheid bijvoorbeeld verrijken: een leerling gaat met een smartphone op pad, ziet een historisch gebouw, houdt de smartphone in de richting van het gebouw en krijgt er allerlei informatie over op zijn toestel. Vindt hij leuk, en zijn interesse is gewekt. Maar helaas gaan leuk en écht leren niet altijd hand in hand. Het blijkt dat onderwijzen met technologie niet altijd even leerzaam is voor de leerling. Wat ik graag zou zien is een interventie die de slag van motivatie en interesse naar leren kan maken.

Is dat wat je gaat doen met de NRO-subsidie die je deze halverwege dit jaar kreeg toegewezen? 
Nee, met die subsidie gaan we ons richten op gepersonaliseerd leren met behulp van ICT. Er zijn al talloze initiatieven op het gebied van gepersonaliseerd leren, onderwijs dat op maat gesneden is. Aan ons de taak om de komende twee jaar uit die initiatieven de meest effectieve methoden te destilleren.