Wat zijn de meest effectieve manieren om drugsgebruik door de jeugd tegen te gaan?

"De adolescente fase staat bekend om het experimenteren met verschillende risicogedragingen, waaronder ook drugs. En alhoewel geen enkele vorm van drugsgebruik wenselijk is, is het wel van belang om onderscheid te maken tussen langduring en veelvuldig gebruik, en gebruik als een gevolg van tijdelijk experimenteergedrag (Romer, 2010).

Handen van een groepje jongeren met drugs en geld.

Om het experimenterende drugsgebruik te beperken of in ieder geval niet problematisch te laten worden, werken het beperken van de beschikbaarheid, het verhogen van prijzen en het promoten van ‘gezonde’ normen vaak het beste. Scholen kunnen bijvoorbeeld inzetten op een gezond schoolplein (geen alcohol, drugs of roken op het schoolplein of in de klas; “helder op school”). Ook informatie over de gevaren van drugs en beleid gericht op het voorkomen van het dealen van drugs rondom scholen en het verbieden van cannabisshops in de omgeving van scholen zijn effectieve methoden om jongeren zo min mogelijk in aanraking te laten komen met drugsgebruik(ers) en daarmee drugsgebruik uit te stellen. We weten namelijk uit onderzoek dat de leeftijd van de start van gebruik van grote invloed is op later problematisch gebruik (Grant & Dawson, 1998).

Jonge vrouw staart uit het raam.

Als we kijken naar langdurig en veelvuldig drugsgebruik, ook wel problematisch gebruik genoemd, dan is er vaak sprake van verlies van controle over gedrag, conflicten met familie en vrienden, en negatieve gevolgen voor werk en/of opleiding. Ook kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden wanneer men probeert te stoppen. In deze fase van drugsgebruik hebben de lichtere aanpakken zoals hierboven beschreven vaak weinig invloed. In deze situaties is hulp van verslavingsklinieken nodig, waar men gespecialiseerde hulp kan bieden gericht op (motivatie tot) gedragsverandering en het aanleren van nieuwe copingstrategieën."

Bronnen

Grant, B. F., & Dawson, D. A. (1998). Age of onset of drug use and its association with DSM-IV drug abuse and dependence: results from the National Longitudinal Alcohol Epidemiologic Survey. Journal of substance abuse, 10(2), 163-173.

Romer, D. (2010). Adolescent risk taking, impulsivity, and brain development: Implications for prevention. Developmental Psychobiology: The Journal of the International Society for Developmental Psychobiology, 52(3), 263-276.