Hoe leer je stevig in je eigen basis te staan, te zijn, te weten wie je bent van kleins af aan?

"Het antwoord op deze vraag heeft te maken met de ontwikkeling van identiteit. Wie ben ik? Wat vind ik belangrijk? Om stevig in je basis te staan, moet je weten wat die basis is. Vanaf de tienertijd gaan jongeren nadenken over wie zij zijn en de ontwikkeling van identiteit is belangrijk voor goed functioneren. Zo is je identiteit belangrijk voor hoe je met anderen omgaat, voor hoe je gebeurtenissen ervaart en voor je verdere geestelijke gezondheid (Branje et al., 2022). Maar hoe ontwikkel je zo’n identiteit?"

Vrienden die elkaar knuffelen

Identiteit kan worden gezien als een proces waarin je verschillende opties kunt onderzoeken en uiteindelijk een keuze maakt voor één optie (Marcia, 1966). Voor de ontwikkeling van een schoolse identiteit heb je misschien wel meerdere vervolgopleidingen bezocht en heb je je ingelezen op hun websites in aangeboden vakken en activiteiten. Als je na zo’n fase van onderzoeken een keuze maakt, dan past die keuze waarschijnlijk beter bij je dan wanneer je niet eerst de opties had onderzocht (Germeijs et al., 2012). Om te weten wie je bent, is het dus belangrijk om je opties te onderzoeken.

Een jongen die met zijn handen een vierkant maakt en hierin past.

Identiteit kan ook worden gezien als het verhaal dat je over jezelf en je eigen leven maakt (McAdams, 2001). Dat verhaal hoef je niet aan iemand verteld te hebben; het belangrijkste is dat het voor jou uitlegt hoe jouw leven heeft bijgedragen aan je identiteit. Zo zul je misschien een ervaring hebben gehad die bepaalde waardes heeft versterkt, of juist een ervaring die een verandering heeft veroorzaakt in wie jij bent of wat je belangrijk vindt. Om te weten wie jij bent, is het belangrijk dat dit identiteitsverhaal up-to-date en consistent is (Pasupathi, et al., 2007). Om je verhaal up-to-date te houden moet je nieuwe gebeurtenissen verwerken in je verhaal, zodat het weerspiegelt wie jij nu bent. Daarnaast moet het je het gevoel geven dat je altijd dezelfde persoon bent geweest. Je kunt natuurlijk wel veranderd zijn over de tijd, maar je verhaal moet dan kunnen verklaren waarom dat zo is.

Om te weten wie jij bent, is het belangrijk dat dit identiteitsverhaal up-to-date en consistent is. Om je verhaal up-to-date te houden moet je nieuwe gebeurtenissen verwerken in je verhaal, zodat het weerspiegelt wie jij nu bent.

Voor het ontwikkelen van zo’n goed onderzochte, up-to-date en consistente identiteit, speelt de sociale omgeving een belangrijke rol. Zo leren ouders hun kinderen vroege vertel-skills die kinderen later inzetten in het vormen van hun identiteitsverhaal (Fivush et al., 2006). De sociale omgeving kan ook een veilige basis vormen van waaruit je kunt onderzoeken (Sugimura, et al., 2021). Verder kan je door te praten met familie, vrienden, of een romantische partner je verhaal beter uitwerken (McLean & Jennings, 2012). Op al deze manieren is de sociale omgeving dus belangrijk in de ontwikkeling van identiteit."

Bronnen

Branje, S., de Moor, E. L., Spitzer, J., Becht, A. I. (2022). Dynamics of identity development in adolescence: A decade in review. Journal of Research on Adolescence, 31, 908–927. https://doi.org/10.1111/jora.12678

Fivush, R., Reese, E., & Haden, C. A. (2006). Elaborating on elaborations: Role of maternal reminiscing style in cognitive and socioemotional development. Child Development, 77, 1568–1588. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00960.x

Germeijs, V., Luyckx, K., Notelaers, G., Goossens, L., Verschueren, K. (2012). Choosing a major in higher education: Profiles of students’ decision-making process. Contemporary Educational Psychology, 37, 229–239. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.12.002

Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551–558. https://doi.org/10.1037/h0023281

McAdams, D. P. (2001). The psychology of life stories. Review of General Psychology, 5, 100–122. https://doi.org/10.1037/1089-2680.5.2.100

McLean, K. C., & Jennings, L. E. (2012). Teens telling tales: How maternal and peer audiences support narrative identity development. Journal of Adolescence, 35, 1455–1469. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2011.12.005

Pasupathi, M., Mansour, E., & Brubaker, J. R. (2007). Developing a life story: Constructing relations between self and experience in autobiographical narratives. Human Development, 50, 85–110. https://doi.org/10.1159/00D100939

Sugimura, K., Gmelin, J. O. H., van der Gaag, M. A., & Kunnen, E. S. (2021). Exploring exploration: Identity exploration in real-time interactions among peers. Identity, 1–18. https://doi.org/10.1080/15283488.2021.1947819

 

 

Deze vraag is beantwoord door: 

Dr. Lisanne de Moor
Voormalig promovendus