Hoe kunnen we games gebruiken om huiswerk te maken?
"(Computer) spelletjes hoeven niet altijd af te leiden van iets dat je aan het doen bent in de ‘echte’ wereld, ze kunnen je soms ook helpen met iets waar je in de echte wereld tegenaan loopt; zoals b.v. huiswerk maken.
Want, zijn er niet heel veel spelletjes waar je als held van het verhaal grote problemen moet oplossen? Waar je uitdagingen stapje voor stapje aangaat, en gaandeweg steeds beter en handiger in iets wordt; waar je ook vertrouwen krijgt om grote moeilijke dingen zoals de Eindbaas aan te durven? Eigenlijk leer je dus al super veel van spelletjes, ook als die alleen maar vermakelijk lijken te zijn.
Er zijn zelfs spelletjes die nog een stapje verder gaan, die specifiek zijn ontworpen om je iets te leren of je ergens bij te ondersteunen. Dit noemen we ‘Applied Games’: spelletjes die je – om aan het huiswerk voorbeeld te denken – bijvoorbeeld leren om grote problemen op te delen in kleine, makkelijkere taakjes. Of, een spel dat je leert om je minder makkelijk af te laten leiden. Er zijn zelfs spellen die je leren hoe met stress om te gaan, zodat je zelf weer wat rustiger wordt en beter in je vel gaat zitten – b.v. het VR spel ‘Deep’, dat je met je ademhaling bestuurt.
Vind je dit interessant? Aan de Universiteit Utrecht doen we veel onderzoek naar dit soort spelletjes, en ontwerpen we deze zelf.
Deze vraag is beantwoord door:
Dr. ing. Sander Bakkes
Universitair Docent en Game Onderzoeker
s.c.j.bakkes@uu.nl