HELP! Van falen kun je leren

Op 14 mei 2024 organiseerden we samen met de Journal of Trial and Error een lunchlezing over de moeilijkheden rondom onderzoek doen naar interventies in de dagelijkse zorgpraktijk. Dit was de vijfde lunchlezing van de serie Wetenschappelijk falen en onzekerheid in het gezondheidsdomein. 

Handen houden elkaar vast. Foto: Matheus Ferrero, via Unsplash

Mislukking?

Tijdens de lezing werd stilgestaan bij de uitdagingen van het doen van onderzoek naar interventies in de dagelijkse zorgpraktijk. Er werd teruggeblikt op een persoonlijke ervaring waarbij een subsidieaanvraag over ouderenzorg in eerste instantie werd afgewezen. Ondanks deze tegenslag werd uiteindelijk financiering verkregen via het ZonMW Doelmatigheidsprogramma, wat benadrukte dat doorzetten loont, zelfs wanneer de eerste poging mislukt.

Het onderzoek richtte zich op het evalueren van een zorginterventie voor het voorkomen van delirium bij oudere ziekenhuispatiënten. Hoewel de trial uiteindelijk niet de verwachte resultaten opleverde, stond de lezing vooral stil bij de lessen die geleerd werden uit de tegenslagen en hoe deze ervaringen bijdroegen aan verdere professionele ontwikkeling. Er werd ook ingegaan op het belang van veerkracht en doorzettingsvermogen in wetenschappelijk onderzoek, en hoe negatieve uitkomsten ook waardevolle inzichten kunnen opleveren. De lezing bood reflectie op de waarde van mislukkingen en de mogelijkheden die voortkwamen uit het herzien van strategieën en aanpakken in de academische wereld.

Spreker