Media
Er is al veel onderzoek gedaan naar taalontwikkeling. Op deze pagina vind je kennis over taalontwikkeling uit onderzoek van de Universiteit Utrecht
Factsheet taalontwikkeling
Taal is een ingewikkelde vaardigheid. Wist je bijvoorbeeld dat kinderen die veel gesprekken voeren met hun ouders interactie tussen anderen beter begrijpen? Ze leren emoties beter begrijpen en leren daardoor hoe de wereld in elkaar steekt. In dit factsheet vind je meer informatie en tips over taalontwikkeling bij kinderen.
Taalontwikkeling
Anika van der Klis en Caroline Junge geven in deze YouTube video antwoord op vragen van ouders over taalontwikkeling.
Artikel Ouders van Nu
Praten en voorlezen zijn goed voor de taalontwikkeling, maar samen een gesprek voeren helemaal. Alleen: hoe voer je een goed gesprek met een driejarige? Wetenschappers Caroline Junge geeft in dit artikel vijf tips.
Niet alleen ouders, maar ook kinderen zelf spelen een belangrijke rol bij vroege interacties
Wetenschapper Anika van der Klis doet onderzoek naar de woordenschat bij kinderen, zij publiceerde een wetenschappelijke publicatie over dit onderwerp. In dit artikel vind je een samenvatting van dat artikel.Wat vertellen verschillen in taalontwikkeling ons?
Hoofdonderzoeker van BRAVECHILD doet al jarenlang onderzoek naar verschillen in taalontwikkeling. In dit artikel vertelt Caroline Junge meer over haar onderzoek.
Wat doet versimpelde taal met een baby?
Mensen die tegen baby's praten gebruiken vaak veel toonverschil en een overdreven intonatie. Taalwetenschapper Anika van der Klis vertelt aan RTL Nieuws/EditieNL wat dit gedrag met de taalontwikkeling van een baby doet.
Dossier taalontwikkeling
In de dossiers van de Universiteit Utrecht wordt de kennis verzameld over onderwerpen die meerdere onderzoeksgebieden beslaan. Je vindt hier nieuwsberichten en experts op het gebied van taalontwikkeling.
Wat iedereen over taalontwikkeling moet weten
Hoogleraar Elma Blom ontkracht in haar oratie twee hardnekkige mythes over taalontwikkeling. “Velen denken dat kinderen volautomatische taalsponzen zijn. Dat is niet waar. Ook wordt vaak gedacht dat meertaligheid een probleem is voor kinderen. Andermaal onjuist.”
“Zangvogels leren zang op dezelfde manier als mensen spraak, namelijk van hun ouders”
Hoe leren wij praten? Wetenschapper Sita ter Haar onderzoekt de ontwikkeling van zang bij zebravinken en legt de link met taalontwikkeling bij kinderen.
Woordenschat peuters kleiner door coronapandemie - Trouw (21-11-2024) (inloggen met (gratis) account)
https://www.trouw.nl/binnenland/woordenschat-peuters-kleiner-door-coronapandemie~b988e825/
Woordenschat van peuters ‘zorgwekkend’ sinds corona, advies aan ouders: ‘Zet je koptelefoon af!’ - Algemeen Dagblad (21-11-2024) (inloggen als abonnee)
https://www.ad.nl/utrecht/woordenschat-van-peuters-zorgwekkend-sinds-corona-advies-aan-ouders-zet-je-koptelefoon-af~a1bcf8ea/
Woordenschat peuters na corona kleiner, sociaal-emotionele achterstand baby's - NOS (21-11-2024)
https://nos.nl/artikel/2545343-woordenschat-peuters-na-corona-kleiner-sociaal-emotionele-achterstand-baby-s
Utrechtse coronapeuters hebben taalachterstand en dat heeft gevolgen - RTV Utrecht (21-11-2024)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3817461/utrechtse-coronapeuters-hebben-taalachterstand-en-dat-heeft-gevolgen
Taalontwikkeling jonge kinderen na coronapandemie aanmerkelijk slechter - NPO Radio 1 (21-11-2024)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/1ce99094-c543-438a-a23c-a732cea3aa86/taalontwikkeling-jonge-kinderen-na-pandemie-aanmerkelijk-kleiner
https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/corona-invloed-baby-peuter-taalontwikkeling~de22496