Anna Akhmanova

Het skelet van een cel
Anna Akhmanova
Anna Akhmanova onderzoekt de opbouw van cellen en wil daarmee ontdekken waarom we ziek worden.

Voor sommige ziektes zijn nog geen medicijnen beschikbaar en weten we zelfs niet wat voor soort medicijnen zouden kunnen werken. Anna Akhmanova, hoogleraar celbiologie, onderzoekt de opbouw van cellen, en wil daarmee ontdekken waarom we ziek worden. Zo ontstaan nieuwe inzichten in mogelijke soorten medicijnen.

Op 15 juni 2018 werd bekend dat Anna Akhmanova een NWO-Spinozapremie krijgt voor haar baanbrekende onderzoek.

Met moderne microscopen kun je zien hoe een cel in elkaar zit en hoe de onderdelen van een cel bewegen. “Ik bestudeer het skelet van een cel,” legt Akhmanova uit. “Dat is opgebouwd uit buisjes en draadjes. Het skelet geeft een cel niet alleen haar vorm, maar zorgt ook voor transport. Als het celtransport verstoord raakt, krijgen vooral grote cellen, zoals zenuwcellen, daar last van. Dat kan bijvoorbeeld Alzheimer of ALS veroorzaken.”

Anna Akhmanova – Het skelet van een cel

Samen de raadsels van het leven oplossen

Akhmanova vindt het belangrijk om als wetenschapper in een team samen te werken. “We hebben kennis nodig van biologie, geneeskunde, chemie, natuurkunde en informatica om de raadsels van het leven op te lossen.”

"How life works, is what inspires me"

Zie ook:

Over Anna Akhmanova

Prof. dr. Anna Akhmanova is hoogleraar aan de faculteit Bètawetenschappen en leidt de onderzoeksgroep Cell Biology. Haar onderzoek maakt deel uit van van het strategische onderzoeksthema Life Sciences van de Universiteit Utrecht.