Onderzoek

Onderzoeksproject Beat-it

Doel

Het doel van Project Beat-it is het vergroten van gedragscontrole bij adolescenten. Hoe beter adolescenten hun impulsen leren beheersen, hoe meer ze bijvoorbeeld ook de mate waarin zij (te veel) alcohol drinken kunnen beperken.
Eerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat de impulscontrole van adolescenten vergroot kan worden door cognitieve training. Daarvoor moeten ze dan vaak intensief, meerdere keren trainen met een computertaak. Hoewel dat wel werkt, vinden jongeren zo’n training doorgaans vrij lang en saai om te doen. Om die reden hebben we nu een serious game ontwikkeld, genaamd The Fling, waarin jongeren op een leuke, speelse manier de cognitieve training kunnen doen.

De computergame The Fling is een rhytm action game waarin de reactiesnelheid van de speler wordt getest.

In Project Beat-it willen we onderzoeken of jongeren The Fling leuker vinden om te doen dan een normale training. Daarnaast onderzoeken we of The Fling effectief is als cognitieve training, of we de jongeren er dus mee kunnen leren om beter hun impulsen te controleren. Hiervoor gaan ruim 150 adolescenten aankomende tijd de game spelen en gaan we kijken of de game training effectief is

Acknowledgements

Met veel dank aan alle deelnemende scholen en leerlingen.
Het project wordt gefinancieerd door Dynamics of Youth, Universiteit Utrecht