Robuuste planning voor het maken van een dienstregeling

In Nederland wordt er meer dan een jaar van tevoren begonnen met het maken van een nieuwe dienstregeling voor de treinen. Hoewel dit er mede toe heeft geleid dat we hier een van de punctueelste en tegelijkertijd drukst gebruikte spoornetwerken in Europa hebben, wordt het ook steeds lastiger om een planning van hoge kwaliteit te maken. Een van de dingen die dit lastig maakt is dat er continu verstoringen plaatsvinden die ervoor zorgen dat er van alles moet veranderen. En dan met name bij het goederenvervoer gebeurt dit op grote schaal.

Binnen dit onderzoek willen wij gaan kijken of we de planningen op een dusdanige manier kunnen maken zodat ten eerste verstoringen al beter door de planning kunnen worden opgevangen. En ten tweede sommige details pas veel later worden vastgelegd, zodat er minder werk steeds opnieuw gedaan moet worden.

Wij willen dit oplossen door algoritmes toe te passen die op een globaal level de treinen inplannen. Specifiek voor goederentreinen kunnen we bijvoorbeeld het algoritme zo inrichten dat voor een trein wel al gekozen wordt welke paden hij tussen de grote stations neemt, maar dat er nog niet precies wordt vastgelegd welke route er op het station zelf genomen wordt. Dit wordt dan zodanig gedaan dat er wel rekening met de maximale capaciteit op het station wordt gehouden.

De resultaten van dit onderzoek zullen ten eerste interessant zijn voor de inframanagers die hierdoor minder tijd kwijt zal zijn aan het maken van een planning. Ook voor de vervoerders is dit relevant omdat zijn meer zekerheid en duidelijkheid zullen hebben over waar en wanneer ze met hun trein kunnen rijden.

Onderzoeker

Casper Loman (Departement Informatica)

Wetenschappelijk begeleiders

Dr. Han Hoogeveen, dr. ir. Marjan van den Akker, dr. Roel van den Broek, Floris Visser

Financierder en (co-)financierende niet-academische partners

NS, ProRail, NWO