ORDERbyCHAOS - vluchtschema's

Hoe kun je luchtvaartoperaties beter bestand maken tegen verstoringen? Verstoringen kunnen komen door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden, maar ook door personeelstekort of defecte vliegtuigen. Bij zo’n verstoring kan er niet meer volgens de planning gevlogen worden.
Met het onderzoek ORDERbyCHAOS (Optimising Resilience, mitigating Disruptions and Enhancing Robustness by using Combinatorial Heuristics for Airline Operational Scheduling) proberen we uit te vinden hoe de planning zó aangepast kan worden dat passagiers met zo min mogelijk hinder bij hun eindbestemming kunnen komen. Bijvoorbeeld door met een ander vliegtuig of met een andere bemanning te vliegen, of door een vlucht te laten vertragen of uit te laten vallen. Daarnaast willen we manieren vinden hoe je al tijdens de planningsfase de effecten van verstoringen kunt verkleinen.
Dit doen we door te kijken naar slimme algoritmen die heel snel kunnen zien hoe je het handigst een verstoring oplost. Dit algoritme houdt bijvoorbeeld rekening met vliegschema’s, maximale vlieguren van piloten en het geplande onderhoud van vliegtuigen. Dit zijn complexe puzzels waarvoor AI sneller een mogelijke oplossing kan bedenken dan de menselijke planners.
Als je zo’n slim algoritme ook tijdens de planningsfase wil inzetten is het belangrijk om inzichten te halen uit historische data. Hiermee zouden we bijvoorbeeld kunnen zien bij welke vluchten vaak verstoringen optreden en hoe groot die gemiddelde verstoring is. Dat helpt bij het maken van de planning, omdat het laat zien waar bepaalde buffers moeten komen en waar die niet nodig zijn.
De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor passagiers, die dankzij een robuustere planning wellicht minder last hebben van vertraagde of geannuleerde vluchten. Maar ook voor luchtvaartmaatschappijen zijn de resultaten belangrijk, omdat ze minder tijd en geld kwijt zijn aan het oplossen van verstoringen.
Onderzoeker
Philip de Bruin (Departement Informatica)
Wetenschappelijk begeleider
Dr. ir. Marjan van den Akker
Subsidieverleners/ (mede)financierende niet-academische partners
KLM