Proactieve dienstverlening door de overheid met AI

De Nederlandse overheid staat voor aanzienlijke uitdagingen op het gebied van digitalisering en de ethische inzet van AI. Bovendien kampt het Nederlandse socialezekerheidsstelsel met ernstige complexiteit. Deze complexiteit maakt het stelsel moeilijk te navigeren voor zowel burgers, beleidsmakers, als uitvoerende instanties zoals de SVB en het UWV. Daarnaast is er historisch sprake van een problematische basishouding van wantrouwen richting burgers in het sociale zekerheidsbeleid. Dit leidde tot harde sancties bij vermeende fraude, met schrijnende gevolgen zoals het kinderbijslagschandaal en recente gevallen van discriminatie in fraudeverdenkingen rondom studiefinanciering. In beide gevallen werden algoritmen en technologie ingezet met schadelijke resultaten.
Sociale rechtvaardigheid
Dit onderzoeksproject richt zich op het inzetten van kunstmatige intelligentie (AI) voor proactieve dienstverlening binnen overheidsorganisaties. Daarbij focussen we on op de vraag hoe AI kan worden ingezet om de complexiteit van sociale zekerheidssystemen te beheren en te vereenvoudigen, burgers te ondersteunen met meer toegankelijke en responsieve dienstverlening en tot slot sociale rechtvaardigheid te bevorderen via verantwoorde AI-systemen. De resultaten kunnen beleidsmakers en uitvoerende instanties ondersteunen bij het verbeteren van hun AI-beleid en dienstverlening.
Onderzoeker
Bob Kersten, PhD kandidaat en senior beleidsmedewerker bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Wetenschappelijk begeleiders
- Dr. Mirko Tobias Schäfer, faculteit Bètawetenschappen
- Dr. Erna Ruijer, faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie
Subsidieverleners/ (mede)financierende niet-academische partners
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid