Wetenschap in de klas door onderzoekend leren
Kinderen zijn grenzeloos nieuwsgierig. Ze vragen zich duizend dingen af! En niets vinden ze zo interessant als zelf op zoek gaan naar antwoorden. Op en top wetenschap! En dat kun je ook in de klas doen.
In de videomodules van 'Goeie vraag!' laten we zien hoe je wetenschap de klas in brengt via de didactiek van onderzoekend leren. In de modules komen wetenschappers aan het woord over hoe zij onderzoek doen, zie je hoe een project onderzoekend leren eruit kan zien in de klas, en vertellen verschillende leraren over hun ervaringen met onderzoekend leren. Bij elke module staan links met aanvullend materiaal of artikelen waarmee je je kennis kunt verdiepen.
De video's worden gepresenteerd door presentatrice Nienke de la Rive Box, bekend van o.a. Het Klokhuis. De modules zijn ontwikkeld samen met Wetenschapsknooppunt in Nijmegen.
Module 1: De nieuwsgierige wetenschapper – waarom is wetenschap belangrijk?
In module 1 gaat Nienke in gesprek met twee wetenschappers. Wat doen ze eigenlijk en wat heeft hun werk te maken met jouw leerlingen?
Aan het eind van deze module weet je:
- Wat wetenschap is
- Hoe wetenschappers onderzoek doen
- Dat wetenschap al jong begint
Verder kijken en lezen over module 1? Bekijk de onderstaande links
Wetenschapper in de klas
#onderwijs2032
Module 2: Onderzoekend leren, waar moet ik beginnen?! - Wat is onderzoekend leren?
In module 2 leggen we de didactiek van het onderzoekend leren uit. Daarnaast bezoekt Nienke een school in Utrecht waar ze mee kijkt in de klas en praat met twee leraren over hun ervaringen met het geven van verschillende projecten volgens deze de didactiek van het onderzoekend leren.
Aan het eind van deze module weet je:
- Wat de didactiek van onderzoekend leren is
- Dat de cyclus van onderzoekend leren uit zeven stappen bestaat
- Dat je onderzoekend leren op drie verschillende niveaus kunt doen
Verder kijken en lezen over module 2? Bekijk de onderstaande links
Video's
Materialen
ONDERZOEKEND excelLEREN
Module 3: Onderzoekend leren; welke rol heb jij? - Welke rol heeft de leraar bij onderzoekend leren?
In module 3 vertellen we over het vragenmachientje, laat een leerkracht van een basisschool in Utrecht zien hoe ze met het vragenmachientje in de klas werkt en vertelt ze over haar rol als leerkracht hierbij.
Aan het eind van deze module weet je:
- Wat het vragenmachientje is en hoe je deze kunt inzetten
- Welke vaardigheden je als leraar nodig hebt om onderzoekend leren te begeleiden
- Hoe je de nieuwsgierigheid van de kinderen in de klas kunt stimuleren
Verder kijken en lezen over module 3? Bekijk de onderstaande links
Nieuwsgierigheid
Onderzoekend en ontwerpend leren
Module 4: ...en hoe bevalt het, het onderzoekend leren? - Wat zijn de ervaringen van leraren?
In module 4 laten we verschillende ervaringen van leraren horen die of net begonnen zijn met les geven volgens de didactiek van onderzoekend leren of leraren die al meer ervaring hier mee hebben.
Aan het eind van deze module weet je:
- Wat de ervaringen van leraren zijn die startende zijn of juist al wat meer ervaring hebben met onderzoekend leren
- Dat het fijn is als er schoolbreed een doorgaande leerlijn gecreëerd wordt voor onderzoekend leren
Verder kijken en lezen over module 4? Bekijk de onderstaande links