Vervangen van dierproeven challenge
Ik genoot van het werken met studenten met verschillende achtergronden en van het interdisciplinaire karakter van deze uitdaging. Mijn wereld werd er groter en breder door.
Wanneer we onze plaatselijke supermarkt binnenlopen, mogen we aannemen dat de producten die we kopen niet schadelijk zijn voor onze gezondheid. Wat men zich vaak niet realiseert is dat alle producten op dieren worden getest: van de ingrediënten tot de verpakking, alles wordt gescreend met behulp van proefdieren. Is het gebruik van dieren voor onze product- en medische veiligheid belangrijk of kunnen we ook zonder?
Wat hield de samenwerking in?
37 studenten werkten binnen een cursus aan ideeën om alternatieven te vinden voor dierproeven in onderzoek en onderwijs. De cursus liep van 14 februari 2022 tot 1 juli 2022, waarbij de studenten 10 uur per week aan de uitdaging besteedden. Ze werkten in teams aan een oplossing, onder begeleiding van een coach. De cursus stond open voor alle derdejaars bachelor- en alle masterstudenten van alle verschillende disciplines en achtergronden van de TU/e, WUR, UU en UMC Utrecht en derdejaars bachelorstudent van de Hogeschool Utrecht.
Doel van samenwerking in het onderwijs
Studenten werkten in multidisciplinaire teams, om over de grenzen van disciplines heen samen naar oplossingen te zoeken. Via deze challenge werken studenten samen met experts uit verschillende disciplines, krijgen ze specifieke vaardigheidstrainingen aangeboden en werken ze samen aan live events. Via challenge-based learning werken studenten aan authentieke complexe maatschappelijke problemen. Studenten leren levensvaardigheden en creëren impact. Ze leren een maatschappelijk probleem vanuit verschillende perspectieven te bekijken en samen oplossingen te vinden. De studenten waren een gemengde groep van de alliantie universiteiten en van de Hogeschool Utrecht. Het onderwerp vervanging van dierproeven is zeer complex en raakt vele aspecten in onze samenleving. Tegelijkertijd is het onze (Stichting Proefdiervrij) dagelijkse bezigheid. De denkwijze en innovatieve ideeën van de studenten kunnen enorm bijdragen aan een wereld waarin proefdieren overbodig zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat de volgende generatie wetenschappers een deel van de oplossing is.
Ik voel me vereerd dat ik afgelopen vrijdag in de jury zat van de finale van de educatieve challenge. Wat een geweldige winnaars hadden we! Zij ontwikkelden een roadmap van de MAT (monocyte activation test); een proefdiervrij model ter vervanging van tests op konijnen. Het is een prachtig voorbeeld van hoe proefdiervrije methoden kunnen worden gevalideerd en toegepast. Aan alle deelnemers: geweldig werk!!! Bedankt voor jullie inzet!
(Beoogd) resultaat
Aan het eind van de cursus pitchten de studententeams hun ideeën en oplossingen aan een jurypanel: RIVM, AstraZeneca, Ministerie van LNV en de uitdager Proefdiervrij. De jury beoordeelde de concepten en het team dat een roadmap ontwikkelde van de MAT (monocyte activation test), een proefdiervrij model ter vervanging van proeven op konijnen, won deze challenge. De roadmap zal een voorbeeld zijn voor andere proefdiervrije methoden.
Sommige producten waren echt inspirerend. Het standpunt van de studenten was origineel en out of the box. De studenten zijn de onderzoekers en regelgevers van morgen: het is de moeite waard te investeren in de ontwikkeling van hun creativiteit en kritische vaardigheden. Het resultaat van het winnende team hielp bij de ontwikkeling van een stappenplan voor de validatie van dierproefvrije innovaties. Het diende als praktijkvoorbeeld. Maar niet alleen het winnende team leverde interessante resultaten op; we werken momenteel aan onze plannen voor volgend jaar waarin we enkele van de resultaten en ideeën uit deze uitdaging kunnen verwerken.
Samenwerkende partij namens UU
Alliantie EWUU. Dit stond open voor alle derdejaars bachelor- en masterstudenten.