Het onderwijsmodel
Het Utrechtse onderwijsmodel vormt de kern van hoe het onderwijs in Utrecht is georganiseerd. Het is gebaseerd op onze onderwijsvisie en omvat zowel het profiel van onze afgestudeerden als de opbouw en kenmerken van ons onderwijs.
Aan de Universiteit Utrecht leiden we studenten op tot academici die een verschil kunnen maken in de wereld. Het profiel van onze afgestudeerden wordt gevormd door onze Graduate Attributes (GA’s). Ze weerspiegelen wat de Universiteit Utrecht belangrijk vindt in de ontwikkeling van haar studenten: van academische kennis en vaardigheden tot persoonlijke groei en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De GA’s zijn opgenomen in het ontwerp van de opleidingen.
Graduate Attributes
Het UU-onderwijs is erop gericht dat de UU-afgestudeerde:
Deze eigenschappen zijn niet voor iedereen hetzelfde. De invulling ervan is persoonlijk en hangt af van de interactie tussen de student, docenten en het studieprogramma. Het biedt studenten een kader om te reflecteren op hun leerervaringen en de kansen die de UU hen biedt.
Opbouw onderwijs
Ons onderwijs ondersteunt studenten in verschillende fasen van hun academische reis:
- Bacheloronderwijs: biedt een brede oriëntatie waarin studenten de grenzen van hun discipline verkennen en kennismaken met andere vakgebieden.
- Masteronderwijs: biedt een focus op specialisatie binnen een discipline of verbreding door interdisciplinaire thema’s. Dit bereidt studenten voor op hun toekomstige carrière of verdere wetenschapsbeoefening.
- Onderwijs PhD-kandidaten: specialiseren zich verder in een bepaald domein door onderzoek, waarbij aandacht is voor de interactie tussen wetenschap en maatschappij.
- Onderwijs voor professionals: biedt vraaggestuurd (post)academisch onderwijs, gericht op het verbinden van wetenschappelijke inzichten met de beroepspraktijk.
Wat kenmerkt het onderwijs aan de UU?
- Wetenschappelijk onderzoek als basis. Ons onderwijs is stevig geworteld in wetenschappelijk onderzoek. Studenten leren niet alleen van actuele kennis, maar ook hoe die kennis tot stand komt en ervaren dit ook in het onderwijs. Onderwijsmethoden zijn gebaseerd op bewezen effectieve benaderingen (evidence-informed).
- Open Science en Open Education. Wij stimuleren een cultuur van openheid en samenwerking, zowel binnen als buiten de universiteit. Dit vertaalt zich naar Open Education: onderwijs dat studenten voorbereidt om op een transparante en impactvolle manier bij te dragen aan de maatschappij.
- Diversiteit en inclusiviteit. Onze universitaire gemeenschap waardeert en benut diversiteit als een kracht. Respect, betrokkenheid en een open dialoog staan centraal, wat bijdraagt aan een activerende leeromgeving.
- Activerend leren in een contextrijke omgeving. Studenten worden uitgedaagd om dieper na te denken en complexe vraagstukken aan te pakken. Onderwijsactiviteiten, leerdoelen en toetsing zijn zorgvuldig afgestemd om kennis, vaardigheden en zelfstandigheid in balans te ontwikkelen.
- Toetsing als leerinstrument. Toetsing is meer dan een beoordeling; het helpt studenten inzicht te krijgen in hun leerproces. Het biedt handvatten om te groeien en verder te leren.
- Professionele en betrokken docenten. Onze docenten hebben een open houding, staan klaar om in gesprek te gaan en blijven zichzelf continu ontwikkelen om de best mogelijke begeleiding te bieden.
- Een inspirerende leeromgeving. Op onze campus vinden studenten diverse fysieke en digitale ruimtes die ontmoeting en leren ondersteunen. Deze plekken dragen bij aan een veelzijdige en stimulerende leerervaring.
- Een cultuur van kwaliteit en reflectie. Onze kwaliteitscultuur is gebaseerd op vertrouwen, transparantie en voortdurende reflectie. We streven ernaar om ons onderwijs voortdurend te verbeteren.
Informatie voor UU-medewerkers
UU-medewerkers kunnen voor meer informatie terecht op intranet (inlog vereist).