Coachen van startende collega's: professionalisering van docentcoaches

• LocatieUtrecht
  • Duur60 uur (bijeenkomsten en zelfstudie)
  • StartmomentDatum volgt nog
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€2.410

Het coachen van startende leraren kan zorgen voor een plezierige start van hun loopbaan, minder uitval en meer effectiviteit van het lesgeven. In dit traject werk je aan de ondersteuning van de ontwikkeling van docenten en aan je eigen leerproces als coach.

Inhoud

Deze training kent drie hoofdcomponenten.

• Ten eerste kijken we naar de verschillende rollen van de docent en de vertaling naar concreet docentgedrag.
  • Ten tweede behandelen we op interactieve wijze een theoretische basis (bijv. over motivatie en leerprocessen) en hoe je die kan inzetten bij het coachen.
  • Ten derde oefenen we met het observeren van lessen, het voeren van coachingsgesprekken en het geven van feedback.

Deelnemers krijgen (peer)feedback op het eigen functioneren aan de hand van videofragmenten van zelf gevoerde coachingsgesprekken. Daarnaast bespreken we met behulp van intervisie de ervaringen met coachen.

Leerdoelen

Na afloop:

• kun je coachingsvaardigheden gebruiken om collegadocenten te ondersteunen in hun persoonlijke professionele ontwikkeling,
  • kun je individuele (ontwikkel)vragen van docenten benutten als aanknopingspunt voor de ontwikkeling van pedagogisch didactisch handelen,
  • kun je verder werken aan eigen leerdoelen voor de ontwikkeling van je rol als docentcoach,
  • heb je een kader om zelf coaches op te leiden binnen school,
  • heb je een kader/kijkwijzer voor observatie.

Bestemd voor

Ervaren docenten en (beginnend) docentcoaches, decanen, mentoren en begeleiders

Studiebelasting

De training bestaat uit zes hele dagen. Daarnaast moet je rekening houden met 12 uur zelfstudie. Ook wordt verwacht dat deelnemers hetgeen ze hebben geleerd gedurende het traject toepassen in de praktijk.

Prijs

De prijs van deze training is €2.410,- per persoon. Dit is inclusief catering en materiaal, en uitgaande van minimaal 8 deelnemers.

Onderstaande onderwerpen komen aan bod.

• de eigen rolopvatting, mening en bereidheid om de eigen lespraktijk kritisch te bekijken (het Droste effect),
  • communicatieprocessen, gespreksvaardigheden en het geven van feedback,
  • intervisie en het begeleiden daarvan,
  • het pedagogisch- en didactisch handelen van nieuwe of beginnende docenten en het observeren ervan (wat willen we zien aan docentgedrag en werkvormen in de klas, hoe observeren we dat, ontwikkeling kijkwijzer),
  • inbedding in de school: drijfveren en visie op onderwijs en betekenis daarvan in de eigen school aan de hand van de zes rollen van een docent,
  • reflectie, zelfredzaamheid, de VIL en de leercyclus van Korthagen (op het niveau van de docent en op het niveau van de coach),
  • de nieuwe docent wegwijs maken in het vak en de ‘logistieke’ kanten ervan.

Blijf op de hoogte

Deze cursus is nog niet gepland, dus aanmelden is nog niet mogelijk. Wil je een bericht ontvangen wanneer er nieuwe data gepland zijn? Meld je vrijblijvend aan voor de wachtlijst.

Utrecht Science Park

Incompany / maatwerk?

We bieden deze cursus ook incompany aan, desgewenst op maat gemaakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Dr. Karin Smit

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: