Onderzoeksvoorstel (door)ontwikkelen voor promovendi

• VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat

Een goed promotieonderzoek begint met een scherpe onderzoeksvraag en een gedegen onderzoeksplan. In deze cursus staat het (her)ontwerpen van het onderzoeksvoorstel centraal.

Inhoud

Kwalitatief hoogwaardig onderzoek staat of valt met een helder en specifiek geformuleerde onderzoeksvraag. Het formuleren en uitwerken van zo’n vraag is een complexe taak omdat er veel verschillende aspecten een rol spelen. Want hoe weet je of je onderzoek op een goede manier is ingebed in de discipline en het onderzoeksgebied (onderzoeksvraag en discipline) waarin je werkt? Waarom en voor wie is het antwoord op deze vraag belangrijk? Hoe wil je de vraag gaan onderzoeken (methodiek)? En hoe kun je je onderzoek het beste opdelen in kleinere deel-onderzoeken, zodat je je onderzoek stap voor stap kunt aanpakken?

In deze cursus behandelen we in drie fysieke bijeenkomsten op systematische wijze de belangrijkste aspecten van het ontwerpen van een onderzoeksvoorstel, waarvan deze onderzoeksvraag de basis is. Dit doen we aan de hand van het structuurmodel van Oost (2006). Voorafgaand aan iedere bijeenkomst lever je als deelnemer een transferopdracht in. Deze transferopdrachten zullen leiden tot een concept onderzoeksvoorstel aan het einde van de cursus. Elke opdracht wordt voorzien van feedback van de cursusleider en van medecursisten.

Voor wie?

Deze cursus is geschikt voor startende promovendi uit alle disciplines, maar ook voor promovendi die verder zijn in hun promotietraject. De cursus geeft je handvatten om je een bestaand onderzoeksvoorstel eigen te maken en te bewerken tot een goed onderbouwd en uitvoerbaar plan.

Literatuur

Literatuur die tijdens deze cursus wordt gebruikt: Heinze Oost (2006). Circling around a question: Defining your research problem.

Ben je promovendus aan de UU en sta je geregistreerd in My PhD? Dan krijg je deze cursus mogelijk vergoed. Neem hierover contact op met jouw Graduate School.

Blijf op de hoogte

Deze cursus is nog niet gepland, dus aanmelden is nog niet mogelijk. Wil je een bericht ontvangen wanneer er nieuwe data gepland zijn? Meld je vrijblijvend aan voor de wachtlijst.

Incompany / maatwerk?

We bieden deze cursus ook incompany aan, desgewenst op maat gemaakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Dr. Marije Stolte

Dr. Miriam de Boer

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: