Leren met je zintuigen

Dat er doeners en denkers bestaan, is al langer bekend. Maar hoe zit het verschil hier tussen eigenlijk precies? Informatie komt binnen via onze zintuigen: we nemen waar via onze ogen, oren, smaak, geur en tast. Ieder mens heeft voor informatieverwerking de voorkeur voor een bepaald zintuig. Zo heeft ook ieder kind een perceptuele leerstijl: visueel, auditief of kinesthetisch. Waar het ene kind heel sterk in beelden denkt, leert een ander kind het best door te luisteren naar uitleg of zichzelf hardop toe te spreken. De echte doeners zijn kinderen die het liefst leren op de tast of op gevoel. Het vele klassikale, frontale onderwijs en het werken uit de boeken maakt dat vooral de auditief ingestelde kinderen worden aangesproken in ons huidige onderwijs.

Tips voor visuele en kinesthetische leerstijlen

Hoe kun je als leerkracht naast de auditieve, ook de visuele en kinesthetische leerstijlen aanspreken? Hieronder volgen een paar tips.

Beeld en geluid
Een nieuw onderwerp introduceren? Gebruik een filmpje, bijv. van Klokhuis, met beeld en geluid en waarin iets wordt gedemonstreerd. Gebruik liever geen filmpje van een presentator die iets uitlegt.

Digibord
Hoeveel maak jij al gebruik van de mogelijkheden van het digibord? Maak voldoende gebruik van plaatjes en kleuren en laat de doeners in je klas maar bewegen: ze kunnen vast laten zien wat ze bedoelen met een antwoord!

Wachttijd instellen
Stel je vaak klassikaal een vraag? Leer de kinderen dan dat ze even wachten met het opsteken van hun vinger of antwoorden roepen. Kinderen met een visuele leerstijl hebben baat bij deze wachttijd, omdat ze doorgaans tijd nodig hebben om hun antwoord te formuleren. 

Ervaren
Doe af en toe een rekenles buiten of in de gymzaal.Laat de kinderen bijvoorbeeld het begrip ‘afstand’ zelf ervaren of oefen getalbegrip met authentieke materialen zoals dennenappels.

Contactpersoon