Ik gaf het in de vorige tip al aan: huiswerk is zowel bij leerlingen als bij leraren een terugkerende ergernis. Leerlingen leren als ze de stof actief kunnen verwerken.
Dat geldt ook voor huiswerk. Dus denk eens aan huiswerk in termen van actieve verwerking.

Tips

  • Het huiswerk dat vandaag gemaakt moest worden, staat op het bord. Laat iedereen turven wat hij/zij de moeilijkste opdracht vond. NB: Niet beginnen voor iedereen heeft geturfd. 
  • Opdracht in tweetallen:
    • Vertel elkaar de opdracht van het huiswerk die je moeilijk vond, maar die toch gelukt is. Kijk de opdracht van elkaar na. Check niet alleen het antwoord, maar ook hoe je klasgenoot tot dat antwoord gekomen is.
    • Vertel elkaar de opdracht die niet gelukt is. Probeer samen elkaars opdrachten op te lossen met behulp van het boek. Laat ook zien hoe jullie tot het antwoord zijn gekomen.
  • Individueel:
    • Neem de sommen op bladzijde 33 voor je, zet er nieuwe getallen in en werk de oplossing ook uit.
    • Wissel de sommen (zonder oplossing) uit met je buurman of buurvrouw en check of het klopt.
    • Bespreek die sommen waar je een verschillende uitkomst hebt.
  • ‘Speed-overhoren’: laat leerlingen elkaar overhoren in hoog tempo (zeer geschikt voor het 8e uur op vrijdag: strak regisseren, de vaart er in houden en een beetje beweging integreren):
    • Kies rijtjes die geschikt zijn voor overhoring (woorden, sommen, steden en landen, et cetera).
    • ‘Jullie hebben 3 minuten om je buurman te overhoren.’
    • Na 3 minuten: ‘changé!!!’
    • Na een aantal snelle overhoringsbeurten: ‘de rij bij het raam wisselt nu met de rij bij de muur.
    • ‘Jullie hebben 3 minuten om je buurman te overhoren.’
  • Leerlingen vragen laten formuleren over de stof:
    • Het huiswerk was het doornemen van hoofdstuk 3.
    • Formuleer vijf vragen over dit hoofdstuk: drie vragen over feiten, een vraag waarbij je twee situaties moet vergelijken en een vraag je een situatie moet analyseren.
    • Schrijf ook de uitwerking er bij

NB:als het mee zit, hebben de leerlingen een aantal proefwerkvragen plus uitwerking voor u geformuleerd.

Karin Smit (k.smit@uu.nl / 06 12798916) – Adviseur en trainer, Onderwijsadvies & Training

VO Nieuwsbrief
​Deze tip komt uit onze nieuwsbrief voor het voortgezet onderwijs. In elke uitgave vindt u naast tips ook nieuws over projecten en onderzoek, en ons cursusaanbod. Wilt u deze nieuwsbrief 4 keer per jaar in uw mailbox ontvangen? Meld u dan hier aan.

Meer tips