“Tja, je wilt toch dat zo’n kind een goede keuze maakt. Dus dan zoek ik het maar even voor hem op en dan maken we meteen een afspraak voor een nieuw gesprek. Maar dat is wel frustrerend want eigenlijk zegt hij alleen maar dat hij het niet weet.” Aan het woord is een schooldecaan. Zo eentje met hart voor zijn leerlingen. Elke leerling is een puzzel om op te lossen en daar gaat hij hoogstpersoonlijk voor zorgen!

Lol, leren, meeslepen

O, wat verheug ik me weer op de trainingen die ik komend jaar aan decanen ga geven: samen praten over keuzeprocessen van leerlingen en de rol die je daar als decaan in hebt. En niet hebt. Maar ook over hoe je de rest van de omgeving van de leerlingen betrekt. Mentoren, vakdocenten, medeleerlingen en ouders dus.

Op je handen zitten

Is dit het juiste moment om een geanimeerd gesprek over een methode of een geslaagde oudervoorlichtingsavond te onderbreken om naar een volgend cursusonderdeel te gaan? Ik ga het me vast weer afvragen. Om vervolgens in een deuk te liggen omdat een decaan heel beeldend beschrijft hoe ze letterlijk op haar handen is gaan zitten om te voorkomen dat ze al het werk in een gesprek deed. En weet je waar ik ook naar uitkijk? Vol trots kijken naar de presentatie van een decaan die een plan heeft gemaakt om loopbaanoriëntatie en -begeleiding op school te versterken. Waarbij ze wordt gesteund door de schoolleiding. Hoe leuk is dat!

Frustratie omzetten in plezier

Natuurlijk ga ik ook weer zien dat er frustratie is onder decanen omdat het onmogelijk is iedereen te bedienen. Maar vast ook hoe die frustratie omgezet wordt in plezier om de tactieken die ze bedenken om leerlingen in actie te krijgen, en collega’s en ouders te betrekken. Ook zal ik weer meeleven als geld en daarmee tijd voor het decanaat op een school schaars blijkt. Te schaars voor een decaan met ambitie op het gebied van LOB. Soms ben ik moe en heb ik het warm, maar zijn de cursisten nog lang niet uitgepraat. En daar krijg ik natuurlijk ook weer energie van!

Cadeautje

100% inzet en gedrevenheid. Decanen met hart en ambitie, die alles uit de cursus en medecursisten willen halen. En daar mag ik met mijn neus bovenop staan. Wat een cadeautje!

Marlou Tulfer (adviseur/trainer bij Onderwijsadvies & Training)

Kijk hier voor een overzicht van alle blogs.