Meer biologieonderwijs, hoe pak je dat aan?

Scholieren zijn aan het werk voor een practicum voor Biologie, waarbij er bakken met planten op tafel staan.

Het Anna van Rijn College in Nieuwegein wilde het aantal uren biologieonderwijs uitbreiden van alleen lessen in jaar 1 en 2, naar lessen in jaar 1, 2 en 3. De sectie hoopte zo meer tijd te hebben om de leerlingen aan vaardigheden te laten werken, en hen beter voor te bereiden op de toetsen. Ook kan dit de kloof verkleinen tussen onderbouw en bovenbouw. Hoe pak je zo’n verandering in je curriculum aan? En wat doe je met de toetsing? Onderwijsadvies & Training maakte samen met de sectie biologie een plan van aanpak en training op maat.

Inventarisatie van het vraagstuk

We startten met een evaluatie van de huidige stand van zaken. Daarbij bespraken we wat precies het doel is van het uitbreiden van het aantal uren, welke vaardigheden aan bod zouden moeten komen en hoe de toetsing eruitziet. En natuurlijk: waar loopt de sectie biologie tegenaan, en hoe kan uitbreiding van het aantal uren bijdragen aan de oplossing?

Curriculum en lesinhoud

Vervolgens gingen we verder met de sectie aan de slag in twee fases. In de eerste fase bekeken we het curriculum en stelden we een nieuw programma inclusief PTA op. Dit nieuwe programma besloeg jaar 1 t/m 6, omdat het toevoegen van jaar 3 gevolgen had voor het curriculum in de andere leerjaren.

In fase 2 legden we de focus op de lesinhoud: hoe bereid je de leerlingen voor op de toets? En hoe zorg je ervoor dat onderzoek doen als vaardigheid voldoende aan bod komt? Samen met de docenten gingen we met deze onderwerpen aan de slag in een training op maat. Constructive alignment stond hierbij centraal: met de sectie formuleerden we leerdoelen en ontwikkelden en evalueerden we zowel leeractiviteiten als toetsen zodat deze drie elementen goed op elkaar aansloten.

Het traject bood een gepersonaliseerde aanpak waarbij onze specifieke behoeften en uitdagingen centraal stonden. Door de gezamenlijke evaluaties en voortdurende afstemming sloot het écht aan bij onze lespraktijk en fungeerde het als een hulpmiddel voor verbetering, en niet als een aanvullende verplichting.

Manon Ockeloen
Sectieleider biologie Anna van Rijn College

Kenmerkende werkwijze

De aanpak op het Anna van Rijn is kenmerkend voor hoe Onderwijsadvies & Training werkt in het voortgezet onderwijs. We evalueren of onderzoeken de huidige situatie, formuleren samen met de school een vraag die écht naar de kern verwijst, en bedenken daarna een plan van aanpak dat past bij de context van de school. Daarbij werken we voortdurend samen met school, om te zorgen voor een gedragen aanpak die écht werkt.

Contact

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Susanne Jansen.