Evaluatie onderzoek naar technologieonderwijs in Project MAKEN

Hoe interesseer en inspireer je leerlingen en leerkrachten in het primair onderwijs om aan de slag te gaan met technologie? Met die vraag is X11 Media en Vormgeving aan de slag gegaan in het project ‘MAKEN’. Onderwijsadvies & Training evalueerde het project.
Wat is Project MAKEN?
De doelstelling van het project MAKEN is om leerkrachten in het basisonderwijs te versterken in hun vermogen om technologielessen te geven. Het project draagt bij aan het techniekpact dat tot doel heeft om leerlingen te stimuleren te kiezen voor een loopbaan in de technieksector. Er deden 14 basisscholen en 22 PO-leerkrachten aan mee.
In het project was een belangrijke rol weggelegd voor de leerlingen van het Utrechtse X11 (een school voor voortgezet onderwijs). Zij gaven inspiratielessen aan leerlingen van groep 7 en 8. Hiervoor gebruikten zij hun eigen ervaringen met technologie-onderwijs en een uitgebreide toolkit vol materialen, waar PO-leerlingen zelf mee aan de slag konden gaan in de klas.
De leerkrachten en docenten van X11 gingen ondertussen in gesprek over de kennis van de technologielessen (design thinking), de didactiek (ontwerpend leren), de houding en rol van de leerkracht en bijbehorende coachende vaardigheden.
Evaluatie: Wat heeft Project MAKEN opgeleverd?
Karin van Look en Miriam de Boer (adviseurs bij Onderwijsadvies & Training), hebben op verzoek van X11 een evaluatieonderzoek gedaan naar Project MAKEN. Zij keken in dit onderzoek op welke manier het project heeft bijgedragen aan de versterking van PO-leerkrachten in het geven van technologielessen in hun dagelijkse lespraktijk.
Gevoel van eigen kunnen
Volgens de ondervraagde PO-leerkrachten heeft het project bijgedragen aan hun gevoel van eigen kunnen (self-efficacy). Zo ervoeren ze dat je als leerkracht niet alles hoeft te weten en kunnen. Kinderen kunnen zelfstandig aan de slag met de materialen uit de Toolkit, en kunnen laten zien wat ze ontdekt en geleerd hebben.
Didactische vaardigheden
Uit de evaluatie bleek dat je het beste samen met je leerlingen op ontdekkingstocht kunt gaan. Je leert dan met én van de leerlingen. Je leerlingen leren om zelf tot oplossingen te komen door ze uit te dagen met prikkelende vragen en probleemstellingen. Daarnaast is een expliciet gesprek over de didactiek van technologieonderwijs belangrijk om je vaardigheden als leerkracht te verbeteren.
Nieuwe kennis
De leerkrachten die meededen aan het project hebben nieuwe kennis opgedaan over de materialen die je kunt gebruiken tijdens een technologieles. De Toolkit was hierbij een mooi en zinvol uitgangspunt. Daarnaast werden tijdens de netwerkbijeenkomsten met andere leraren en experts ideeën gedeeld over hoe je technologieonderwijs op een leuke en gemakkelijke manier de klas in brengt.
Opdrachtgever
Het project is in samenwerking met SPO Utrecht en Universiteit Utrecht opgezet en mede mogelijk gemaakt door onderwijsimpuls van de Gemeente Utrecht.
Meer informatie
- Bekijk de hand-out met de resultaten van het evaluatieonderzoek
- Bekijk het volledige onderzoeksrapport
Filmpje
Docent Piet Benthem van X11 legt uit hoe het project er in de praktijk uitzag.