Coachingscyclus

Onderzoek wijst uit dat het niet makkelijk is om de diepte in te gaan in interactie met jonge kinderen.

  • Hoe stel je uitdagende vragen?
  • Hoe help je kinderen zonder voor te zeggen?
  • Hoe zorg je dat kinderen zélf aan de slag gaan en optimaal betrokken blijven?

In Klascoach2.0 zoomen we in op die vragen en vaardigheden.

Online coaching

Twintig Utrechtse professionals die met jonge kinderen werken mogen meedoen aan het project Klascoach2.0. In dit innovatieve project krijg je voornamelijk online coaching. Het voordeel hiervan is dat je zelf bepaalt wanneer je feedback krijgt en waarop.

Hoe werkt het?

Als je meedoet word je gekoppeld aan een coach van de Universiteit Utrecht. Samen bepaal je aan welke vragen en vaardigheden je wilt werken. Je doorloopt een proces dat uit zeven stappen bestaat. De eerste stappen doorloop je één keer, de laatste vier stappen zes keer. Zodat wat je geleerd hebt vanzelfsprekend wordt. 

Hoe ziet het proces eruit?

  1. Je coach komt in de klas een observatie doen van een gewone ochtend.
  2. Na afloop van deze ochtend, formuleren jullie samen een leervraag. De speerpunten van het Utrechts Kwaliteitskader educatie aan het jonge kind (UKK) kunnen een richting geven.
  3. De coach maakt een werkplan, waarin staat waar jullie specifiek mee aan de slag gaan en wat voor soort situaties je gaat filmen.
  4. Je maakt een video-opname van ongeveer 20 minuten.
  5. Je coach bekijkt deze opname binnen vijf dagen en geeft feedback. De feedback is altijd zo specifiek mogelijk, en biedt aanknopingspunten voor de volgende video die je gaat maken.
  6. Eventueel kun je bellen of mailen, of in een beveiligde digitale omgeving chatten met je coach als je aanvullende vragen hebt.
  7. Je gaat terug naar stap 4! Je maakt opnieuw een video-opname, waarin je probeert de feedback te gebruiken.

    Wat kost deelnemen?

    Deelname is gratis. Gemeente Utrecht vindt aandacht voor de kwaliteit van onderwijs belangrijk en betaalt daarom het project.

    Wanneer loopt het?

    Op vrijdagmiddag 13 januari 2017 is er een startbijeenkomst met alle deelnemers. Daarna begint de coaching. In juli 2017 eindigt het project.

    Meedoen?

    Wil je meedoen aan dit project, neem dan contact op met je schoolleider. Aanmelden gaat via het bestuur. Je kan vervolgens via het bestuur worden aangemeld.

    Achtergrond van het project

    Onderzoek laat zien dat professionalisering van leerkrachten werkt als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan:

    • de activiteiten van de professionalisering vinden niet eenmalig, maar juist regelmatig plaats (dat wordt geduid als permanentie)
    • de activiteiten worden samen met collega’s ondernomen (gezamenlijkheid)
    • de activiteiten bieden ruimte om na te denken over waarom je doet zoals je doet (reflectie)

    In het project Klascoach proberen we aan deze drie belangrijke punten tegemoet te komen. Dit doen we door aandacht te hebben voor het volgende: 

    • de feedback vindt heel regelmatig, en kort op elkaar volgend plaats.
    • de feedback zet aan tot nadenken 
    • we wisselen onderling met elkaar uit.

    Meer lezen?

    Wil je meer lezen over wat professionalisering van jonge kind professionals effectief maakt? Lees dan het rapport Professionalisering in voorschoolse voorzieningen.

    De coaches

    Klascoach2.0 volgt uit onderzoek van Lotte Henrichs van de Universiteit Utrecht. Naast Lotte werken ook haar collega’s Carmen Damhuis, Geertje Wismans en Willemijn Schot mee aan dit project. Zij zijn allen expert op het gebied van de ontwikkeling van het jonge kind.

    Telefoon: 064 562 8898
    Telefoon: 062 342 3245
    Telefoon: 030 253 1724
    Telefoon: 062 459 6068