Overslaan en naar de inhoud gaan
Logo Universiteit Utrecht, link naar homepage
Zoeken op

Taalkeuze

English en

Kruimelpad

  1. UU.nl
  2. Onderwijs
  3. Onderwijsadvies & Training
  4. kennisdossiers
  5. Themadossier: International and diverse classroom
Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training

  • Onderwijsadvies & Training
  • Advies en professionalisering
    • Hoger onderwijs
      • Advies en onderzoek
        • Curriculumontwikkeling
        • Interdisciplinair onderwijs
        • Leven Lang Ontwikkelen
        • Professioneel consult (voor UU)
        • Educatieve Middelen Pool (voor UU)
      • Trainingsaanbod
      • Academische vaardigheden voor studenten
        • Webinars
        • Individuele begeleiding
        • Studietips
          • Concentratieprobleem? Hier komt het door en dit kun je doen
          • Beter concentreren met de Pomodoro kookwekker; werkt het wel of niet?
          • Zo ga je om met tentamenstress
          • Met deze 10 tips maak jij een steengoede slideshow voor je presentatie
          • Hoe laat je jezelf overhoren door een chatbot?
          • Een chatbot als persoonlijke leercoach
          • Zo maak je een goede studieplanning
          • Ben ik nou een uitsteller of toch niet?
          • Zo houd je je wèl aan je planning
          • Hoe leer je het meest van je eigen aantekeningen?
          • Verhelp je writers block met free writing!
          • Presenteren? Zo houd je je publiek geboeid
          • Effectief thuis studeren? Toets jezelf!
          • Zo haal je meer uit je online college
          • Hoe zoek en selecteer je informatie voor je onderzoeksopdracht
          • Antwoorden veranderen tijdens tentamens; moet je afgaan op je eerste indruk?
          • Artikelen lezen vanaf het scherm of op papier: wat is beter?
          • Leren met flashcards. To drop or not to drop?
          • Verbeter je concentratie: Studeren zonder smartphone in de buurt
          • Blijf je met je laptop bij de les?
          • To the point presenteren
    • Voortgezet onderwijs
      • Advies en onderzoek
      • Trainingsaanbod
      • Expertises
      • Werkwijze
      • Ons werk in de praktijk
        • Toetsen op twee niveaus, kan dat?
        • Meer biologieonderwijs, hoe pak je dat aan?
      • Expertdag 'Versterken van het leren onderzoeken in havo en vwo'
    • MBO
    • Primair onderwijs
      • Advies en onderzoek
      • Trainingen en evenementen
      • Expertises
      • Ons werk in de praktijk
        • Opleiden van procesbegeleiders van Lerende Netwerken
        • Onderzoek naar oorzaken hoge instroom speciaal onderwijs
        • Vernieuwen Utrechts kwaliteitskader voor de educatie van het jonge kind
        • Onderzoek: Lesson study laten slagen
        • Evaluatie onderzoek naar technologieonderwijs in Project MAKEN
    • Overheid en bedrijfsleven
  • Kennisdossiers
    • Kennisdossier Hoger onderwijs
      • Tips voor een sterke PowerPoint presentatie
      • Zo help je je studenten om effectief thuis te studeren
      • Antwoordaanpassingen tijdens het tentamen, handig of juist niet?
      • Hoe ondersteun je studenten die in een vreemde taal studeren?
      • De mythe van de aandachtsspanne
      • E-modules gebruiken in je onderwijs
      • Design thinking in academisch onderwijs
      • Hoe help je studenten effectievere leerstrategieën te gebruiken?
      • Podcasts in je onderwijs? Zo pak je dat aan
      • Do’s en don’ts in hybride onderwijs
      • Autonomie stimuleren bij studenten in honoursonderwijs
      • Hoe leren studenten het meest van hun eigen aantekeningen?
      • Programmatisch toetsen; wat kan ik hiervan meenemen naar mijn eigen cursus?
      • Maak een leerervaring van je hoorcollege
      • Activeer het geheugen van je student door te testen, testen, testen
      • Tips voor het halen van je seniorkwalificatie onderwijs
      • Autonomie in honoursonderwijs
      • Zonder compensatie studeert er niemand af
      • Hoe beoordeel je de peer feedback van een grote groep studenten?
      • Geef studenten korte schrijfopdrachten
    • Kennisdossier Voortgezet onderwijs
      • Breng in 5 stappen in kaart hoeveel invloed AI heeft op je toetsen
      • De mythe van de aandachtsspanne
      • Met alle vakken bijdragen aan de onderzoeksvaardigheid van leerlingen
      • Zo help je leerlingen bij het formuleren van een heldere onderzoeksvraag
      • Studeergids: Eerste Hulp Bij Leren
      • Een chatbot als studiehulp
      • Zelf onderzoek doen helpt leerlingen bij het leren ontwerpen
      • Hoge verwachtingen helpen om meer én beter te leren
      • Op school aan de slag met kritisch denken? ‘Bedenk eerst wat dat precies is’.
      • Een bredere of langere brugklas: goed idee? En hoe dan?
      • Structurele aandacht voor leren onderzoeken is geen luxe maar noodzaak
      • Corona-interventies? Zet in op duurzame verbetering
      • Differentiëren: een goede start brengt structuur
      • Activeer het geheugen van je leerling door te testen, testen, testen
      • Laat leerlingen zelf aan het woord
      • De moeilijkste tip ooit: doe eens niks!
      • Toets bespreken saai? Maak er een leeractiviteit van met leerlingen als expert
      • Huiswerk geven; zo voorkom je ergernissen
      • Zelfregulatie; leerlingen doen het al!
      • Verwelkom je leerlingen
      • De motivatie van leerlingen vergroten
      • Hoe voorkom ik dat ik in 3 stappen mijn klas kwijtraak?
      • Van 550 punten op de Cito toets naar slagen op twee tiende voor het vwo
      • De inspectie verandert de formule voor het onderbouwrendement … hoera!?
      • Één ding dat je absoluut niet moet willen: het beste uit de leerling halen
    • Kennisdossier Primair onderwijs
      • Bouwen aan succesvol onderwijs voor meertalige leerlingen
      • Hoe ga je effectief om met leerlingen met een zwakker geheugen?
      • Kun je leerlingen creatiever laten denken?
      • Aan de slag met Lesson Study
      • Hoe vergroot je de autonomie van kleuters?
      • Het stimuleren van redeneren bij leerlingen
      • Filteren van informatie: niet altijd nuttig
    • Themadossier: Generatieve AI in het onderwijs
      • Toetsprogramma’s onder de loep: wat doet genAI met de validiteit van een toetsprogramma?
      • Wat is de invloed van AI op het leren van studenten?
      • Generative AI in onderwijs en de consequenties voor toetsing
      • Problemen met generatieve AI in het onderwijs
      • Hoe stimuleer je academisch schrijven en denken met behulp van ChatGPT?
      • Waar is ChatGPT toe in staat, en wat zijn de beperkingen?
      • ChatGPT in het onderwijs: kun je nog toetsen met take-home tentamens en essays?
    • Themadossier: Onderwijs voor professionals
      • Via deze vragen krijg je een goed beeld van de professionals aan wie je onderwijs gaat geven
      • Aan de slag met wederkerigheid en maatwerk in onderwijs voor professionals
      • Bied lerende professionals ruimte voor individuele leerdoelen
      • Hoe maak je de universiteit aantrekkelijk voor lerende professionals?
    • Themadossier: Differentiëren
      • Hoger onderwijs
      • Voortgezet onderwijs
      • Primair onderwijs
      • Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)
    • Themadossier: Interdisciplinair onderwijs en CEL
      • Interdisciplinair onderwijs ontwerpen met constructive alignment
      • Zo ontwikkel je duurzaam interdisciplinair onderwijs
      • Wat is Community Engaged Learning?
      • Samen door de swampy lowlands; zo houd je studenten gemotiveerd tijdens interdisciplinair onderwijs en CEL
      • Multi-, inter- en transdisciplinariteit; wat is wat?
      • Integrating multi-disciplinary insights by creating common ground
      • A four-stage model for interdisciplinary learning
      • Why is collaborating in interdisciplinary teams so difficult?
      • Hoe leer je studenten interdisciplinair denken?
      • Interdisciplinair onderwijs: Wat betekent het voor jou als docent?
      • Hoe toets je interdisciplinaire vaardigheden?
      • Is mijn nieuwe CEL-cursus wel academisch genoeg?
    • Themadossier: Online en hybride onderwijs
      • Samenwerkend leren vormgeven in online onderwijs
      • Kennisclips voor activerend online onderwijs
      • Online presenteren: woorden laten spreken
      • Hybride onderwijs: hoe maak je het werkbaar (en misschien zelfs leuk)?
      • Sociaal contact en communityvorming op afstand
      • Een bestaande cursus omzetten naar een online cursus: waar begin je?
      • De functie van een online werkcollege
      • Posterpresentaties door studenten: ook dát kan online
      • Een hoorcollege online, moet je dat wel doen?
      • (Online) Peer feedback effectief inzetten
      • Giving a course meeting at distance: the power of asking the right questions
      • Hoe bereik ik mijn lesdoelen in een online setting?
      • Take-home and open book exams
      • Preparing students for (online) assessment
      • Online exam reviews
      • FAQ Toetsen op afstand in het vo
      • Kennistoets omzetten naar toets op afstand
    • Themadossier: International and diverse classroom
      • Teach in English? Try these tips on using signposts and stimulating interaction in the classroom
      • Teaching in the international classroom is more than just translating materials
      • The three important aspects of the international classroom
      • International English in the international classroom
      • Inclusive teaching in the international classroom
      • Interaction in the international classroom
      • Intercultural competences
      • Drop your foreign accent
    • Publicaties
      • Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo
      • Data onder de Dom
      • Excellentieonderwijs in het mbo
  • Over ons
    • Missie en kernwaarden
    • Medewerkers
    • Partners
    • Vacatures
    • Nieuws en agenda
  • Contact
UU home

Onderwijsadvies & Training

  • Advies en professionalisering
  • Kennisdossiers
    • Kennisdossier Hoger onderwijs
    • Kennisdossier Voortgezet onderwijs
    • Kennisdossier Primair onderwijs
    • Themadossier: Generatieve AI in het onderwijs
    • Themadossier: Onderwijs voor professionals
    • Themadossier: Differentiëren
    • Themadossier: Interdisciplinair onderwijs en CEL
    • Themadossier: Online en hybride onderwijs
    • Themadossier: International and diverse classroom
      • Teach in English? Try these tips on using signposts and stimulating interaction in the classroom
      • Teaching in the international classroom is more than just translating materials
      • The three important aspects of the international classroom
      • International English in the international classroom
      • Inclusive teaching in the international classroom
      • Interaction in the international classroom
      • Intercultural competences
      • Drop your foreign accent
    • Publicaties
  • Over ons
  • Contact

Themadossier: International and diverse classroom

In dit themadossier delen onze onderwijsadviseurs hun kennis over de ' international classroom and diverse classroom'.

Artikelen

  • Teach in English? Try these tips on using signposts and stimulating interaction in the classroom
  • Teaching in the international classroom is more than just translating materials
  • The three important aspects of the international classroom
  • International English in the international classroom
  • Inclusive teaching in the international classroom
  • Interaction in the international classroom
  • Intercultural competences
  • Drop your foreign accent

Contact

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Marjolein Cremer of Gemma Corbalan Perez.

  • dr. Marjolein Cremer

    E-mail: m.cremer@uu.nl
    Telefoonnummer: 06 42 097 497
  • dr. G. (Gemma) Corbalan Perez

    E-mail: g.corbalan@uu.nl
    Telefoonnummer: 06 26 756 085

Footer menu (NL)

  • Direct naar

    • Een studie kiezen
    • Studenteninformatie
    • Vacatures
    • Alumni
    • Doneren
  • Diensten

    • Intranet voor medewerkers
    • Cursusplanner
    • My Timetable
  • Over de UU

    • Contact
    • Adresboek
    • Disclaimer
    • Privacy

Contact

Volg UU

  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram

Universiteit Utrecht
Heidelberglaan 8
3584 CS Utrecht
Nederland
Tel. (030) 253 35 50