Problemen met generatieve AI in het onderwijs

Student gebruikt Chat GPT op zijn laptop

Dit artikel verkent de ethische en praktische problemen van generatieve Artificial Intelligence (AI). Het is belangrijk dat docenten op de hoogte zijn en studenten voorbereiden op deze nieuwe realiteit. Daarbij is het van belang om te beseffen wat de problemen met generatieve AI zijn, zodat er grondige bewustwording kan ontstaan en studenten en docenten verantwoordelijk kunnen omgaan met deze nieuwe technologie.

De rol van de universiteit gaat verder dan het overbrengen van technische kennis. Studenten moeten niet alleen uitgerust worden met de vaardigheden om met generatieve AI om te gaan, maar ook met ethisch bewustzijn. Het is niet voldoende dat ze begrijpen hoe ze deze technologie moeten gebruiken; ze moeten ook nadenken over de ethische en maatschappelijke implicaties ervan. Generatieve AI brengt onmiskenbare risico's met zich mee, van databias tot privacy kwesties en de mogelijkheid van misbruik. Door op de hoogte te zijn van deze problemen kan de universiteit niet alleen haar eigen benadering van generatieve AI verbeteren, maar kan ze deze kennis ook effectief overbrengen op haar studenten.

Ethische dilemma's

Praktische uitdagingen

Conclusies

Dit artikel is bedoeld om docenten te inspireren om niet alleen bewust te zijn van de problemen rond generatieve AI, maar ook actief bij te dragen aan het vormgeven van een ethisch verantwoorde toekomst met deze technologie.

Daarbij is het belangrijk dat je het niet (volledig) verbiedt in je onderwijs, maar aandacht besteedt aan verantwoord gebruik. Een goede manier hiervoor is het gesprek aan te gaan met studenten. Wijs ze op de verschillende problemen. Hoe vinden zij dat het ingezet zou moeten worden? Wat wel mag en wat is onverantwoordelijk. Het is hiervoor belangrijk om goed te kijken naar de leerdoelen van een vak. Op het moment dat het leerdoel van een vak het verbeteren van de schrijfvaardigheid is, dan is het onverantwoordelijk om het gebruik van generatieve AI toe te staan. Maar als het leerdoel van een vak het begrijpen van concepten dan kan generatieve AI juist een rol spelen in het helpen begrijpen. Mits het goed wordt ingezet. Ga hiervoor vooral het gesprek aan met andere docenten en studenten.

Contact

Heb je vragen over dit onderwerp? Stuur een mail naar generatieve-ai@uu.nl of neem contact op met Laura Koenders.

Auteurs

Davitze Könning (d.e.m.konning@uu.nl) en Sheetal Ramdas

Publicatiedatum: mei 2024