Houd je studenten bij de les met deze tips voor een sterke PowerPoint presentatie

Zaal vol mensen juicht voor de presentator

Met een goed ontworpen PowerPoint begrijpen en onthouden studenten je uitleg beter. Daarnaast helpt een visueel opgezette PowerPoint bij het richten en vasthouden van de aandacht. Pas onderstaande tips toe voor het ontwerp en gebruik van PowerPoint in je colleges.

1. Ontwerpen


Ontwerp je PowerPoint rondom de kernboodschap van het college

De kernboodschap is de hoofdgedachte of het belangrijkste idee van je college. Dit is de essentie van wat je wilt dat je studenten begrijpen, onthouden of doen na de presentatie en fungeert als de rode draad die door je hele verhaal loopt, waarmee jij de boodschap consistent en effectief kan overbrengen. Vanwege het belang van de kernboodschap is het nuttig om deze aan het begin, aan het einde of op beiden plekken expliciet in de PowerPoint te verwerken.

Wees selectief met stof en tekst

Een goed gestructureerd college is een relevante selectie van de inhoud van je onderwerp. Kom je tijd tekort? Dan bevat je college waarschijnlijk te veel informatie en zul je moeten schrappen. De kernboodschap is hierbij je leidraad en is vergelijkbaar met de stamper van een bloem, waarbij de bloemblaadjes de deelonderwerpen zijn. Stel jezelf bij ieder deelonderwerp de vraag: is dit direct verbonden aan de kernboodschap? Is dat niet het geval, dan is het (voor dit college) niet relevant. 

Vermijd overvolle slides met te veel tekst

Gebruik liever korte zinnen of steekwoorden. Dit voorkomt dat je de tekst letterlijk van de dia gaat voorlezen tijdens een college. Daarnaast helpt het studenten te focussen op wat je zegt en bij de les te blijven.

Voeg visuele elementen toe die je verhaal versterken

Zorg ervoor dat visuele elementen de inhoud ondersteunen en vergeet geen toelichting te geven. Gebruik afbeeldingen, grafieken en diagrammen om het geheugenspoor van de verbale informatie die jij als docent overbrengt te versterken (ook wel bekend als het multimedia principe of dubbel coderen). Daarnaast verduidelijken visuele elementen complexe informatie zoals bijvoorbeeld een schematische weergave een combinatie van een abstracte verbale uitleg met een concreet visueel voorbeeld. 

Gebruik een consistente en professionele opmaak

Houd de opmaak van je slides consistent. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en helpt je publiek om de informatie gemakkelijker te verwerken. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypen en lay-out door de hele presentatie heen zoals de huisstijl van de universiteit. Optimaliseer de leesbaarheid van je tekst door te kiezen voor een dikgedrukt sans serif lettertype met lettergrootte 18-24. Vermijd cursieve en onderstreepte tekst en het gebruik van alleen kapitalen; dit is moeilijker te lezen voor mensen met dyslexie of een visuele beperking.

2. Gebruiken


Wees als een gids

Wees als een gids die de studenten een rondleiding geeft door het onderwerp van het college door middel van de PowerPoint. Betrek de PowerPoint bij je verhaal met daden en woorden. Zeg bijvoorbeeld dingen als "Wat je hier ziet is…" "In de linkerkolom….”  en wijs tegelijkertijd met je vinger of een laserpointer naar de relevantie informatie op de dia. 

Bouw je dia’s stap voor stap op

Laat elementen één voor één verschijnen op het moment dat je ze bespreekt. Hierdoor kan je publiek je verhaal makkelijker volgen en het voorkomt dat ze afgeleid raken door informatie die nog niet relevant is. Let op je timing en wacht een paar seconden voordat je begint met spreken nadat er een nieuw element is verschenen op de dia. Op deze manier kan het publiek eerst de nieuwe informatie in zich opnemen en daarna met volle aandacht weer naar jou luisteren.

Auteur

Wil je in je onderwijs effectiever aandacht besteden aan vaardigheden? Of sparren over een vaardighedenleerlijn of opdracht in je cursus? Dan kun je bij ons terecht voor een professioneel consult. Voor UU-medewerkers zijn er geen kosten verbonden aan het professioneel consult.

Referenties

Alley, M., & Neeley, K. A. (2005). Discovering the power of powerpoint: Rethinking the design of presentation slides from a skillful user’s perspective. Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition, 1-16.

Apperson, J. M., Laws, E. L., & Scepansky, J. A. (2008). An assessment of student preferences for powerpoint presentation structure in undergraduate courses. Computers & Education, 50, 148-153.

Harinck, F., & van Leeuwen, E. (2020). The art of presenting: Delivering successful presentations in the social sciences and humanities. Cambridge University Press.

Jabbour, K. K. (2012). Multimedia principle in teaching lessons. Acta Didactica Napocensia, 5(4). 11-16.

Naegle, K. M. (2021). Ten simple rules for effective presentation slides. PLoS Computational Biology, 17, e1009554.