5. Hoe bereid ik me voor op een (online) tentamen?

Werken aan je academische vaardigheden

De meeste tentamens worden nu niet op locatie afgenomen. Dit betekent voor docenten dat zij tentamens moeten aanpassen of zelfs nieuwe tentamens moeten maken. Voor docenten natuurlijk een hele klus, maar als student is het ook even wennen. Hieronder vind je een aantal tips die van pas kunnen komen bij het voorbereiden van een tentamen.

Check de leerdoelen

Een probleem waar je als student tegenaan kunt lopen, is dat het niet duidelijk is wat er precies van je verwacht wordt. In dat geval raden we je aan de leerdoelen van het vak te raadplegen. Die vind je meestal in de cursushandleiding. Leerdoelen geven informatie over wat je aan het eind van de cursus zou moeten kunnen doen met wat je hebt geleerd en wat voor soort tentamenvragen je kunt verwachten (zie ook hoofdstuk 4).

Ga na hoe het tentamen er ongeveer uitziet

Kijk in de cursushandleiding/op Blackboard of vraag een medestudent of er al informatie is over het tentamen. Zo is het handig als je weet hoeveel meerkeuzevragen en hoeveel open vragen je kunt verwachten. Met deze informatie kun je je gerichter voorbereiden op het tentamen.
Ook kun je je docent of de cursuscoördinator vragen of diegene iets kan zeggen over het soort vragen dat er gesteld zal worden. Als je geluk hebt, wordt er een aantal voorbeeldvragen in de cursus behandeld of via Blackboard beschikbaar gesteld. Hier kun je heel veel aan hebben, zelf als er maar één voorbeeldvraag is. Wanneer je de vraag goed analyseert, krijg je een beeld van het niveau waarop je de stof moet beheersen en kun je alvast kijken welke aanpak past bij dit soort vragen.

Maak een planning

Werk vanuit een overzicht. De volgende stappen kunnen daarbij helpen:

1. Bepaal waar je je op moet focussen in de voorbereiding op je toets. Hoe moet je de stof beheersen (leerdoelen, proeftentamen, cues die docenten hebben gegeven)? Kun je hoofd- en bijzaken onderscheiden? Zo niet, pak dan de cursushandleiding en je hoorcollege aantekeningen er nog eens bij.
  2. Zet de thema’s/onderwerpen die je goed beheerst op een rij.
  3. Maak een lijst van thema’s/onderwerpen die je nog niet goed genoeg beheerst.
  4. Bepaal hoe je je prioriteiten stelt. Daarvoor zou je de onderstaande tabel kunnen gebruiken:

Prioriteit
    nummer

Thema/
    onderwerp

Beheersingsniveau
    (goed–redelijk–onvoldoende)

Aanpak
    (hoe leren/oefenen)

1

2

3

4

5

6

5. Maak op basis van de tabel een eigen tijd-/studeerplanning. Werk daarbij van achter (dag voor de toets) naar voren (moment dat je start met leren voor de toets).

Test jezelf en je studiegenoten

Wil je oefenen met open vragen? Het helpt om vooraf een klein schema te maken met hoe je de vraag gaat beantwoorden. Maak het schema, check of alle onderdelen uit de vraag terugkomen in het schema en begin dan pas met het opschrijven van het antwoord.Ten slotte kun je medestudenten optrommelen om samen meer voorbeeldvragen te verzinnen en elkaar te overhoren. Naast dat dit een goede manier van studeren is, is het ook nog eens gezellig om samen te studeren. Wel zo fijn in deze tijd.