Werkwijze (VO)

Een man en vrouw zijn in gesprek over een onderwijskundig vraagstuk, waarbij de vrouw aantekeningen maakt

Werken aan onderwijsverbetering of de professionalisering van docenten via een adviestraject of training op maat? Hieronder lees je meer over hoe wij werken, en wat wij belangrijk vinden voor het realiseren van effectieve onderwijsprofessionalisering.

Voortraject

In onze professionalisering houden wij rekening met de onderwijsvisie en het ontwikkelplan van de school. In een voortraject diepen wij de vraag uit en zoeken wij uit hoe de professionalisering op maat gemaakt moet worden om aan de vraag te voldoen. Het kan voorkomen dat er een ander (onderliggend) probleem naar boven komt in dit voortraject. In dat geval geven wij advies voor een volgende stap. Een voortraject maakt daarom altijd deel uit van onze professionalisering. Daarin schrijven wij onze observaties op en geven wij aan wat volgens ons de beste volgende stap in de ontwikkeling is. Daarin nemen we mee wat er bekend is uit onderwijsonderzoek over het desbetreffende onderwerp.

Aanpak

Wij baseren onze werkwijze wij op wat er bekend is over effectieve onderwijsprofessionalisering. Uit de overzichtsstudie van Van Veen en collega’s (2010) blijkt dat een aantal elementen belangrijk zijn voor goede professionalisering in het onderwijs. Deze elementen passen we toe in ons werk. 
 

  • Professionalisering moet aansluiten bij de dagelijkse praktijk: daarom werken we in de cursussen zoveel mogelijk met eigen lesmateriaal en zijn de oefeningen in de cursus direct toepasbaar in de praktijk. 
  • Professionalisering moet actief zijn: tijdens onze cursussen zul je niet alleen maar zitten en luisteren. We dagen je uit om actief aan de slag te gaan met de materie door het direct toe te passen. Tussen de bijeenkomsten oefen je met het geleerde in je eigen praktijk.
  • Professionaliseren kost tijd: korte workshops zijn vaak niet effectief. Daarom kiezen wij voor langere trajecten met ruimte tussen de bijeenkomsten om het geleerde uit te proberen en erop te kunnen reflecteren.
  • Professionaliseren doe je samen: door tijdens de bijeenkomsten samen te werken ontwikkel je een gemeenschappelijke taal, deel je de werklast en leer je van elkaar.
  • Professionaliseren doe je evidence-informed: dit betekent dat we ons baseren op de wetenschap. We maken samen de vertaalslag naar de praktijk.
  • Professionalisering is ingebed in de school: in een voortraject bespreken we daarom hoe de geplande professionalisering bijdraagt aan de ontwikkeling van de school, en of er aansluiting is bij de ontwikkelagenda en de onderwijsvisie.

Schematische weergave van onze aanpak

Schematische weergave in 6 stappen van onze werkwijze

Waar wil je meer over weten?

Contact

Wil je meer weten over onze diensten en onze aanpak? Neem dan contact op met Steven Raaijmakers.

Referentie

Van Veen, K., Zwart, R. C., Meirink, J. A., & Verloop, N. (2010). Professionele ontwikkeling van leraren: een reviewstudie naar effectieve kenmerken van professionaliseringsinterventies van leraren.