Landelijke Expertdag 'Versterken van het leren onderzoeken in havo en vwo'

Docent met leerling in gesprek over zijn profielwerkstuk

De landelijke expertdag 'Versterken van het leren onderzoeken in havo en vwo' ondersteunt scholen bij het verder ontwikkelen, implementeren, borgen en continueren van een doorlopende onderzoeksleerlijn in onderwijs en organisatie.

De Expertdag stond gepland op 17 januari 2025, maar kan op deze dag helaas geen doorgang vinden. Er zal een nieuwe datum gepland worden. Wil je op de hoogte blijven? Laat dan je gegevens achter via dit formulier.

Voor steeds meer havo/vwo-scholen is het vanzelfsprekend om aandacht te besteden aan onderzoeksvaardigheden van leerlingen. Zo investeren sommige scholen al enige jaren in het opzetten van een doorlopende leerlijn voor onderzoek doen, en soms ook leren ontwerpen. Daarin hanteren ze verschillende aanpakken. Bijvoorbeeld ingebed in de traditionele schoolvakken, in een apart (vakoverstijgend) vak of in projecten naast het vakonderwijs.

Elke school zet een eigen structuur op om dit onderwijs mogelijk te maken. Zo kunnen coördinatie, onderlinge afstemming en begeleiding van collega’s op zeer diverse manieren zijn georganiseerd. Wat voor alle scholen geldt, is dat het realiseren van een 'doorlopende leerlijn onderzoek doen' veel tijd en aandacht vergt. Hoe zorg je dat zo’n leerlijn goed gedragen en verankerd wordt in onderwijs en organisatie? Daarover gaat deze dag.

Macro-, meso- en microniveau

Op de Landelijke Expertdag is aandacht voor het realiseren van een 'Leerlijn onderzoeken' op álle niveaus. Zo is niet alleen de implementatie een uitdaging, maar ook het vasthouden van de aandacht voor het leren onderzoeken (borging en continuatie). Op microniveau: wat doe je in de les? Op mesoniveau: wat doe je als docententeam met elkaar? Hoe stuur je dat aan? En op macroniveau: hoe leer je als scholen onderling van elkaar?

Recht doen aan havo en vwo 

Daarnaast is er aandacht voor nieuwe uitdagingen die gedurende het proces opdoemen. Hoe doe je bijvoorbeeld recht aan het verschil tussen havo en vwo bij het leren onderzoeken? Welke verbindingen in het curriculum kun je leggen tussen 'leren onderzoeken' en andere domeinen, bijvoorbeeld burgerschap?

Leren van experts en van elkaar

De insteek van deze dag is een combinatie van leren van experts uit de onderwijswetenschap, leren van ervaringsdeskundigen uit de 'op kop lopende' scholen, leren van elkaar en werken aan de leerlijn van je eigen school.

Voorlopig programma op hoofdlijnen

  • 9.30 uur: inloop en ontvangst
  • Inspiratielezing
  • Eerste ronde workshops (zie hieronder)
  • Tweede ronde workshops (zie hieronder)
  • Kennisdeling tussen scholen rond thema naar keuze onder leiding van een moderator
  • Actieplan opstellen per school o.l.v. een moderator
  • Afsluitende conclusies, opbrengsten en uitdagingen
  • Borrel met uitwisseling bij posters
  • 16.00 uur: einde

Workshops

Er zijn twee workshoprondes, waarin de onderstaande workshops worden aangeboden. Een inhoudelijke toelichting volgt.

  • Een leerlijn realiseren in de klas
  • De ruggengraat van een leerlijn:een rubric leren onderzoeken (en ontwerpen)
  • Leren onderzoeken inde vakken, of als vak apart?
  • Borgen van een onderzoeksleerlijn in de schoolorganisatie
  • Leren onderzoeken binnen het havo
  • Samenwerken in een netwerk van vo-scholen met een onderzoeksprofiel
  • Kritisch denken en zelfregulerend leren in de leerlijn leren onderzoeken

Wat levert deze dag jullie op?

  • Plaatsbepaling: Je weet waar je als school staat. Je hebt zicht op de hordes die al zijn genomen (misschien wel meer dan je denkt). En je weet welke uitdagingen je voor de boeg hebt. 
  • Blikverruiming: Je krijgt zicht op andere mogelijkheden hoe je jullie lessen en projecten kunt verbeteren. Dat betekent ook handvatten hoe je juliie eigen (leer-)doelen en didactische aanpak aanscherpt. Je ontdekt hoe je de uitvoering van de leerlijn nog beter kunt organiseren.
  • Formuleren en prioriteren: Je weet precies met welke uitdaging(en) jullie aan de slag gaan. En welke acties nodig zijn voor de verdere ontwikkeling in je eigen school.

Voor wie

In het bijzonder richt de Landelijke Expertdag zich op scholen:

  • die onderdeel zijn van het samenwerkingsverband Wetenschapsorientatie Nederland (WON), Technasia en GLOBE Scholen
  • die zelfstandig een onderzoeksleerlijn hebben opgezet.

Daarnaast zijn ook scholen welkom die:

  • al enige tijd bezig zijn met de ontwikkeling van een leerlijn onderzoeken (en ontwerpen) in havo en/of vwo
  • al een vakoverstijgend onderwijsaanbod ingevoerd hebben met betrekking tot leren onderzoeken.

Voorwaarde: per school meerdere deelnemers
Om deelname aan de Expertdag zo goed mogelijk te laten renderen, verwachten we van elke deelnemende school meerdere deelnemers: minimaal 4 en maximaal zes. Bijvoorbeeld vier docenten, een coördinator van het onderzoeksonderwijs en een schoolleider.

Kosten

Deelnemende scholen betalen een vaste prijs (ongeacht het exact aantal deelnemers per school). 

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven? Geef dan vast je gegevens door via onderstaand formulier. Je ontvangt dan een bericht van ons zodra er een nieuwe datum gepland is. 

Blijf op de hoogte

Samenwerkingspartners

De Expertdag ‘Versterken van het leren onderzoeken in havo en vwo’ is een initiatief van Universiteit Utrecht (Onderwijsadvies & Training), in samenwerking met Wetenschapsoriëntatie Nederland (WON), het Odulphuslyceum uit Tilburg en CSG De Lage Waard uit Papendrecht.

Logo's van de drie samenwerkingspartners