Expertises (PO)
Behalve over een brede onderwijskundige achtergrond, beschikken de experts van Onderwijsadvies & Training over expertise op specifieke thema's. Zodoende kunnen we over veel vraagstukken binnen het (speciaal) basisonderwijs meedenken.
Lees hieronder meer over onze expertises en wat we hierin kunnen beteken voor scholen en docenten.
Onderwijsadvies & Training ondersteunt en begeleidt onderwijsprofessionals, teams en scholen bij het doen van onderzoek naar de eigen (onderwijs)praktijk. Hiervoor maken wij bijvoorbeeld gebruik van Lesson Study, Data in de School en Werkplaatsen Onderwijsonderzoek.
Lesson Study
Bij Lesson Study doe je samen met collega’s onderzoek naar een vraag uit de lespraktijk, om meer inzicht te krijgen in het leren van leerlingen. Wij kunnen een Lesson Study cyclus begeleiden, maar leiden ook procesbegeleiders in Lesson Study op.
Data in de school
Bij een Data in de school traject werken deelnemers aan hun eigen vraag met data van hun eigen school. Je komt van praktijkprobleem tot onderzoekbare vraag, leert welke beschikbare data je nodig hebt om hier antwoord op te geven (bijvoorbeeld uit het leerlingvolgsysteem), hoe je eventueel extra data kunt verzamelen, analyses kunt uitvoeren en kan komen tot concrete verbeteracties voor de praktijk van jouw school.
Werkplaats Onderwijsonderzoek
Binnen een Werkplaats Onderwijsonderzoek werken leerkrachten, studenten en een onderzoeker samen aan een onderwijsvraagstuk binnen de eigen school. Een werkplaats onderwijsonderzoek kan voor één school worden opgezet, maar ook voor een groep scholen binnen een bestuur of samenwerkingsverband.
Leren en ontwikkelen doe je als onderwijsprofessional nooit alleen, maar altijd samen met je team of andere professionals uit je netwerk. Onderwijsadvies & Training ondersteunt en begeleidt scholen en organisaties bij verschillende vormen van teamleren.
We adviseren en begeleiden bijvoorbeeld bij het duurzaam opzetten van Lerende Netwerken en leiden procesbegeleiders op. In een lerend netwerk werk je samen met andere onderwijsprofessionals, vaak vanuit verschillende scholen of organisaties, aan een gezamenlijk vastgesteld doel. Dit kan het ontwerpen van (les)materiaal zijn (bijvoorbeeld via een Lesson Study cyclus), maar ook het ontwikkelen van een aanpak of het implementeren van een werkwijze.
Binnen de Universiteit Utrecht wordt veel onderzoek gedaan op het gebied van gelijke onderwijskansen. Denk hierbij aan thema’s als meertaligheid en culturele diversiteit in het onderwijs, inclusief en passend onderwijs, de overgang van PO naar VO en de kwaliteit van voor-en vroegschoolse opvang en educatie. Vanuit Onderwijsadvies & Training vervullen we een brugfunctie tussen wetenschap en praktijk, bijvoorbeeld door het geven van onderwijskundig advies. Ook adviseren en begeleiden we scholen en besturen bij hoe ze zelf onderzoek op dit gebied kunnen uitvoeren. Dit advies richt zich zowel op de inhoud (wat is vanuit de wetenschap bekend over het thema) als het proces (hoe kan het vraagstuk worden onderzocht). Specifieke vormen hiervan zijn de Werkplaatsen Onderwijsonderzoek en Data in de School.
Naast onderwijs- en onderzoeksadvies, voeren wij ook zelf praktijkgericht onderzoek uit rondom het thema gelijke onderwijskansen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het onderzoeken in hoeverre een bepaalde aanpak werkt of wordt gewaardeerd in praktijk. In deze trajecten formuleren we samen met de opdrachtgever de onderzoeksvragen en wordt de (onderwijs)praktijk gedurende het gehele traject betrokken, bijvoorbeeld bij het formuleren van de aanbevelingen. Op deze wijze vergroten we de kans dat de onderzoeksresultaten daadwerkelijk leiden tot duurzame verbetering van de (onderwijs)praktijk.
O&T denkt vanuit wetenschappelijk perspectief graag mee over curriculum- en beleidsontwikkeling tussen het tweede en zesde levensjaar. Wat zou er bijvoorbeeld in de groepen moeten gebeuren? Zowel wat betreft het garanderen van de sociaal-emotionele behoeften van kinderen als het creëren van brede leer- en ontwikkelmogelijkheden. Hoe werk je gelijkwaardig samen met ouders? En hoe zorg je voor een optimale doorgaande lijn, zowel inhoudelijk als procesmatig?
We hebben ook aandacht voor de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals, zoals pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, kleuterleerkrachten en onderbouwcoördinatoren. Hoe creëer je een lerende cultuur binnen je organisatie of school waarin gezamenlijk eigenaarschap centraal staat? Dit kan bijvoorbeeld via onderzoek naar de eigen onderwijspraktijk (zoals Lesson Study of een Werkplaats Onderwijsonderzoek), maar ook via vormen van Teamleren (zoals Lerende Netwerken).
Grofweg 10% van alle leerlingen kampt met een zwakker werkgeheugen. Door deze zwakkere vaardigheid hebben deze leerlingen een grotere kans op leerachterstanden. Hoewel het werkgeheugen van kinderen niet te trainen is, kan je op school wel aanpassingen doorvoeren in het klaslokaal, de instructie die je geeft en de lesmaterialen die je gebruikt om deze leerlingen te ondersteunen en hun werkgeheugen te ontlasten.
Wil je een beter beeld krijgen van de werkgeheugenvaardigheid van leerlingen? En weten hoe je leerlingen met een zwakker werkgeheugen kunt ondersteunen? Schrijf je dan in voor onze training Werkgeheugen in de klas.
Hiernaast geven we ook maatwerktrajecten over werkgeheugen in de klas. Op basis van de specifieke behoefte van jouw school of klas, ontwerpen wij een advies- en eventueel trainingstraject op maat.
Contact
Heb je vragen, interesse in ons aanbod of behoefte aan een oriënterend gesprek? Neem dan contact met ons op.