Advies en onderzoek (PO)

Twee docenten lopen door een gang van een middelbare school

Wij geven advies bij onderwijs- en onderzoeksvraagstukken en voeren praktijkgericht onderzoek uit binnen het primair en speciaal onderwijs. Ook werken wij regelmatig samen met gemeenten, kinderopvangorganisaties, samenwerkingsverbanden en andere organisaties in en rondom het onderwijs. Wij denken constructief kritisch mee en komen zo samen tot een passend advies- of onderzoekstraject. 

Aanpak

In een voortraject doorgronden we samen het (onderwijs)vraagstuk. Hierbij starten we met het formuleren van een doel of het vertalen van praktijkprobleem naar een onderzoekbare vraag, waar we vanuit verschillende invalshoeken naar kijken. Vervolgens stellen we gezamenlijk een plan van aanpak op wat door de school of organisatie, of door ons wordt uitgevoerd. In de laatste fase worden de opbrengsten geëvalueerd en wordt een plan gemaakt voor de borging of duurzame implementatie van de opbrengsten. Wanneer nodig, kunnen nieuwe doelen of onderzoeksvragen worden geformuleerd. Hieronder is deze aanpak schematisch weergegeven.

Schematische weergave in 6 stappen van onze werkwijze

Via onze evidence-informed en systematische benadering van onderwijsvraagstukken, vervullen we een brug tussen wetenschap en praktijk. Tijdens de uitvoering werken we nauw samen met de opdrachtgever en waar mogelijk de (onderwijs)praktijk. Op deze wijze vergroten we de kans dat het advies of de resultaten daadwerkelijk leiden tot duurzame verbetering van de (onderwijs)praktijk.

Expertises

Wij hebben een brede onderwijskundige achtergrond en kunnen over veel vraagstukken meedenken. Daarnaast hebben we specifieke expertise over het doen van onderwijsonderzoek, teamleren, gelijke onderwijskansen, het jonge kind en het werkgeheugen van leerlingen. Lees meer over onze expertises

Waarom bij Onderwijsadvies & Training?

Al onze adviseur/trainers hebben een brede onderwijskundige achtergrond. We zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het onderwijsonderzoek en vertalen deze inzichten naar de dagelijkse (onderwijs)praktijk. Door deze combinatie van een wetenschappelijke basis en praktijkervaring in het onderwijsveld, kunnen we situaties snel in kaart brengen en tot de kern van de vraag komen. Bij het doorgronden van een onderwijsvraagstuk bekijken we verschillende invalshoeken, om zo tot de best passende aanpak te komen.

Om welk onderwijsvraagstuk het ook gaat: samen bepalen we het meest geschikte traject.

Contact  

Heb je vragen of behoefte aan een oriënterend gesprek? Neem dan contact met ons op.