Handouts, presentaties en foto's 2019
Handouts en presentaties
Hieronder kunt u de handouts en/of presentaties vinden van de sprekers van NWD 2019.
Deze pagina wordt elke keer bijgewerkt als wij materiaal van de sprekers ontvangen.
Foto's
Klik hier voor een mooie terugblik op de NWD 2019.
Blok 1:
Josette Farrugia en Michiel Doorman - IncluSMe: Assessment in mathematics in multicultural contexts
Ger Limpens en Ruud Stolwijk - Onderzoek andere opzet correctievoorschriften centrale examens
Nicolette Jurgens en Melanie Steentjes - Digitale wiskunde-examens vmbo
Klaas Slooten - Berekening of toepassing van forensische bewijswaarde
Jop Schaap, Theo van den Bogaart en Egbert-Jan Jonker - De wiskundeles analyseren als een voetbalwedstrijd
Peter Lanser - Dobbelen met Pierre de Fermat, deel 2 en deel 3
Marleen Balvert - Een speld in een hooiberg
Peter Pabon - Spelend met klank leer je spelend wiskunde
Martin Kindt - Hoe Archimedes Pi opsloot
Aad Goddijn - Hoe gaat het verder na punt, lijntje, vierkant en kubus?
André Heck - Een andere dimensie van GeoGebra
Michel Roelens - Drijven of zinken? (BUFFON poster)
Bert Wikkerink - Getallen en een driehoek
Blok 2:
Katharina Flößer en Monica Wijers: IncluSMe: Culture-related contexts for mathematics (and science)
Wilfred de Graaf, Jan Hogendijk en Tom Reijngoudt - Lezen van Arabische Abjad-getallen Handout en slides (astrolabium-Ziya-ud-Din, plaat-Ziya-ud-Din, Utrecht-tabel, Andalusisch-astrolabium, Al-Battani-sinustabel-Westarabisch, modern-sintan-tabel, literatuur)
Erik van Barneveld en Peter Kop - Betekenis geven aan algebraische formules
Ger en Geke Scheepstra - Wanneer gaan we weer van die mooie tekeningen maken met passer en zo? en werkboek (ppt op te vragen bij nwd@uu.nl)
Wisrun - Wisrun en scorekaart
Birgit van Dalen en Quintijn Puite - Wiskunde op olympisch niveau, iedereen kan het , opgaven met werkbladen en uitwerkingen
Luc Van den Broeck - Botsende ballen en pi, deel 2 en deel 3
Johan Deprez - Lorenzkromme en Ginicoefficient: statistiek, functies en integralen en deel 2
Wilma van Donk en Freek Megen - Wiskundige denkactiviteiten toetsen in de onderbouw
Wouter van Joolingen, Gerrit Roorda en Iekje Dijkstra - Lesson Study: Leren van je leerlingen met opdrachten
Ivo Claus en Irene van Stiphout - Datasets en bijbehorende opgaven
Pieter Visser - De Maan: ontrafeling van haar zwaartekracht (op te vragen via nwd@uu.nl)
Amy Mol - Aan de slag met onderzoekend leren met ideeën van de docenten tijdens de workshop
Blok 3:
Vincent Jonker en Monica Wijers - IncluSMe: Different cultures - different appraoches to reasoning and algorithms in mathematics
Desiree van den Bogaart - Wiskunde escape room in de geschiedenis, draaiboek getalstelsels
Ger Limpens en Ruud Stolwijk - Het schatten van de moeilijkheidsgraad
Martha Hoebens en Trudy van der Kolk - Wiskunde voor vragen die je laten denken
Mieke Schuermans, Renaat Frans en Jeroen Vanesser - Symmetrie in wiskunde en muziek
Margot Neggers - Robots in het onderwijs
Steven Wepster - Het gemak van logaritmen en slides
Rob van Oord en Marjan Botke - Wiskunde, daar zit wat in, deel 2 en deel 3
Madelon Groenheiden en Jos Remijn - De toekomst van examens wiskunde, deel 2 en deel 3
Relinde Jurrius - Coderingstheorie: meer enen en nullen voor een betere digitale communicatie
Odette De Meulemeester en Matthijs Coster - PQRS-Q de 5e keer
Paul Drijvers en Rogier Bos - Diep in de problemen zitten, opgave bruggen, opgave lijn keer lijn, opgave vierkanten, observatieformulier probleem oplossen, boekje werkgroep
Plenaire lezingen:
Lecture Performance: Een wiskundige stelling tot uitdrukking brengen in een dans, ga er maar aan staan. Toch deden choreografe Roos van Berkel en Tom Verhoeff, universitair docent en liefhebber van moderne dans, dat ter ere van het 25-jarig jubileum van de Nationale Wiskunde Dagen (NWD). Het resultaat, Lehmer’s Dance, werd afgelopen weekend uitgevoerd in Conference Centre Koningshof in Veldhoven en Cursor was erbij. Bekijk hier een impressie.