Handouts en presentaties NWD 2024
Klopt dat wel volgens de logica? | Alexander Holvoet | |
Eerlijk zullen we alles delen ... dankzij algoritmes | Davide Grossi | |
In de voetsporen van Euler: de formule van Euler afgeleid uit zijn oorspronkelijk werk. | Diego Demaree | Presentatie, docentenhandleiding en 5 vwo wiskunde D |
Wiskunde en Wedstrijden: van darts tot schaken, en van voetbal tot volleybal | Frits Spieksma | |
Crocheting Mathematics | Hanne Kekkonen | Handout |
Oude algebranotatie en rollen van variabelen | Jeanine Daems | Presentatie |
Het bruggenprobleem van Euler in de klas | Jinte Spijker en Marije Mulder | Presentatie, lesbrief Euler, lesbrief Euler grafen, werkblad Euler |
Ode aan M.C. Escher in het graan | Klaas Lakeman en Hans Kuiper | |
Wiskunde en geschiedenis: een onverwachte combinatie? | Leen Dorsman | |
Paaseieren met parameterkrommen | Michel Roelens | Presentatie en handout |
Curriculumvernieuwing: back to the future | Michiel Doorman en Rogier Bos | Presentatie |
Symmetrie in wiskunde en muziek | Mieke Schuermans, Renaat Frans en Lander Frans | |
Wiskunde-Actief, wiskunde-methode zonder winstoogmerk van en voor collega's | Peter Boon | |
De wiskunde achter woorden: hoe LLMs het wiskundeonderwijs kunnen transformeren | Sandjai Bhulai | |
Goochelen met wiskunde | Stijn Symens en Pascale Hepp | Presentatie |
Sand drawing: geometry on the beach (ontwerp) | Simon Beck | |
Kleur | Theo van den Bogaart | |
De coördinaten van Jan de Witt. Vergelijkingen toen en nu | Hans Sterk | Presentatie en werkblad |
Daar zit ‘em de knoop | Annemiek van Leendert en Margot Rijnierse | Presentatie, opdrachten en werkblad |
Wiskundig Denken, hoe doe je dat? | Chris Kooloos | |
Unleashing Mathematical Creativity through Coding and 3D Printing | Christos Chytas | |
Wisrun 2024 | Desiree Agterberg, Marjolein Kool en Joke Daemen | |
Fourierreeksen: daar zit muziek in! | Liesel Frans en Lander Frans | Presentatie |
Een reis door straat Banka | Geke Scheepstra en Ger Scheepstra | Presentatie |
Formules bij wiskunde en natuurkunde | Harrie Eijkelhof en Peter Kop | Presentatie |
Wiskunde doen: een blokkendoos voor statistiek | Jacoliene van Wijk | Aanvulling exponentieel vouwen BB, Nieuwe les exponentiele verbanden, presentatie, Verhoudingen constructie boekenlegger, Verhoudingen docentenhandleiding, Verhoudingen opdrachtenblad, Zaagtand |
Bewijzen met Plaatjes. Maar dat mag toch niet? | Jeroen Spandaw | Presentatie |
"Wortel van 2 bestaat niet" | Karel Langendonck | Presentatie |
3, 2, 1...kies! | Marianne Laponder en Jinte Spijker | Presentatie en werkblad |
Een hyperkubus, hoe moet je dat zien? Knutselen in de 4de dimensie. | Michiel Peereboom en Petra van Beusekom | |
Waarom zijn wiskundigen zo goed in taal? (De Taalkundeolympiade voor beginners) | Milan Lopuhaä-Zwakenberg | |
Denken met je handen: Maken in de wiskundeles | Monique Pijls, Kirsten Knuver | |
De NRC-Sudoku | Peter Ritmeester | |
Stangen, die aan elkaar hangen - Krommen tekenen met stangenconstructies | Rainer Kaenders | Presentatie |
Verborgen berichten | Rob van Oord en Marjan Botke | |
Het Raadsel Enigma | Stijn Maatje en Raf Bocklandt | Presentatie |
Ruimte voor thuistalen in de wiskundeles? | Arthur Bakker | Presentatie en poster |
Taal in de wiskundeles! Een onzichtbare barrière voor leerlingen of een kans om het begrip te ontwikkelen? | Alexander Schüler-Meyer | |
De verborgen schoonheid van wiskunde: binaire en andere patronen | Arjan van der Meij | |
Piekeren over Pi | Berend Ringeling | Presentatie |
Aan de slag met de top2000 | Elmer Sterken en Tom Goris | |
Gegoochel met getallen | Job van de Groep | |
Computers en bewijzen | Johan Commelin | |
Actualisatie examenprogramma's wiskunde havo/vwo; waar staan we nu en wat gaan we nog doen? | Jos Tolboom | Presentatie |
Waarom bewijzen? | Karim Zahidi | Presentatie |
Circuits waarop je soepel door de bochten kan scheuren | Luc Van den Broeck | Presentatie |
Spiroplot: een nieuw systeem om mooie figuren te genereren | Marc van Kreveld | Presentatie/werkblad |
Werken met Sheedz in je les - wiskunde met je handen | Marjan Botke | Presentatie |
Duurzaamheid in de wiskundeles | Marloes van Hoeve | Presentatie |
Leerlingactiviteiten bij algoritmiek (keuzevak informatica) | Paul Bergervoet | Presentatie |
Wijnroeien | Steven Wepster | Presentatie |
Sand drawing: geometry on the beach (strand) | Simon Beck | Bekijk hier het filmpje |
De laatste stelling van Fermat en "90's now" | Valentijn Karemaker | Presentatie en werkblad |
Bijzondere krommen in de driedimensionale ruimte | Wendy Goemans | Presentatie |
Kabouters en het keuzeaxioma | Alex van den Brandhof |
Kiessystemen & Zetelverdelingen: de wiskundige motor achter verkiezingen | Filip Moons |
Aïda Paalman-de Miranda, weloverwogen wiskundige | Margriet van der Heijden |