LA projecten
Op deze pagina staat een overzicht van huidige learning analytics (LA) projecten en LA projecten die afgerond zijn binnen de Universiteit Utrecht (UU).
De projectpagina's zijn alleen in het Engels beschikbaar.
Wil je je eigen LA project starten?
Kijk op onze intranetpagina voor een overzicht van wat er nodig is om een LA project te starten of neem contact met ons op via learninganalytics@uu.nl.
LA voor studenten
FACT - academische schrijfvaardigheden
Het F-ACT dashboard is speciaal ontwikkeld om in te spelen op individuele verschillen in schrijfvaardigheid en ondersteuningsbehoeften onder studenten. Het dashboard verzamelt alle ontvangen beoordelingen en feedback overzichtelijk op één plek en laat zien op welke competenties en gerelateerde vaardigheden een student hoog en laag scoort. Zo weten studenten wat ze goed doen en waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Daarnaast geeft het F-ACT dashboard per vaardigheid een aantal suggesties voor bronnen die de leerlingen kunnen raadplegen
Thermos project
Het algemene doel is om studenten te ondersteunen bij het verbeteren van aspecten van studiegedrag door: hen te helpen bij het beoordelen van belangrijke aspecten van studiegedrag, het communiceren van het studiegedrag-profiel van studenten om hen inzicht te geven en hen te helpen hun studiegedrag verder te ontwikkelen door middel van bruikbare feedback.
StudyLense project
In dit project onderzoeken we verschillende methoden voor gepersonaliseerde ondersteuning van de motivatie van leerlingen. In het bijzonder zijn we van plan om te kijken naar sociale vergelijking als een middel om leerlingen te betrekken bij niet-verplichte onderwijsinhoud.
Beoordeling van statistische vaardigheden van studenten
Dit project was gericht op het bestuderen en toepassen van psychometrische methoden om gedetailleerde diagnostische informatie over de vaardigheden van studenten te verkrijgen uit hun item respons gegevens op het gebied van statistiek cursussen. Daarnaast wilden we de effecten bestuderen van het geven van dergelijke diagnostische feedback op het leerproces van studenten.
LA voor docenten
DACE - Een dashboard voor cursus evaluatie
In dit project zal een dashboard ontwikkeld worden dat inzichten uit Caracal evaluaties combineert met andere informatiebronnen. In dit dashboard kan alle relevante cursusinformatie gevonden worden. Het doel van dit project is om cursuscoördinatoren in staat te stellen hun cursus te evalueren en te (her)ontwerpen op basis van de informatie in het dashboard.
Docenten dashboard om cursus activiteit te reguleren
In het academisch jaar 2024 - 2025 starten we met een dashboard voor docenten dat een overzicht geeft van hoe studenten het aangeboden cursusmateriaal gebruiken. Het doel is dat de docenten hun studenten kunnen ondersteunen door extra informatie te geven (welke materialen kunnen ze nog meer gebruiken bijvoorbeeld) om het meeste uit de cursus te halen en zo het succes van studenten te vergroten.
Xerte docentendashboard
Het doel van dit project is om de inhoud van Xerte e-modules te verbeteren op basis van zogenaamde 'learning traces' van studenten als ze de e-modules gebruiken.
LA voor studieadviseurs
Dashboard voor studieadviseurs
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een dashboard voor studieadviseurs dat een duidelijk overzicht geeft van de studenten die ze onder hun hoede hebben, inclusief hun (potentiële) studievertraging.
LA voor programma directeuren
Welke studiepaden kiezen studenten
Studenten hebben meestal heel wat keuzemogelijkheden wat betreft vakken en de volgorde waarin ze zich inschrijven voor vakken. Bij de bacheloropleiding Aardwetenschappen wilden de opleidingsdirecteuren weten welke studiepaden studenten kiezen. In samenwerking met het team Learning Analytics werden analyses uitgevoerd om deze paden te ontdekken.