Interdisciplinair onderwijs

Universiteit Utrecht wil haar studenten opleiden tot kritische wereldburgers met oog voor een open samenleving. Interdisciplinair onderwijs speelt hierin een belangrijke rol. De UU streeft naar een onderwijscultuur waarin goed interdisciplinair onderwijs vanzelfsprekend is, docenten gestimuleerd en ondersteund worden om hun onderwijs te innoveren en onderwijsinterventies wetenschappelijk onderzocht zijn.

Op deze pagina

Ben je medewerker of docent aan de Universiteit Utrecht, kijk dan op intranet voor meer informatie en handvatten voor jouw interdisciplinaire onderwijs.

Interdisciplinair onderwijs op intranet

Contact

Interdisciplinair onderwijs aan de UU

In Utrecht werken we met een definitie van interdisciplinariteit die gedisciplineerde interdisciplinariteit genoemd zou kunnen worden. Wij kiezen voor een model waarin de disciplines een centrale plaats hebben in interdisciplinair onderwijs, of het nu een cursus, minor of opleiding is. De disciplines en interdisciplinariteit ondersteunen elkaar, waarbij interdisciplinariteit de neiging tot specialisatie van de disciplines constant bevraagt, terwijl de disciplines ervoor zorgen dat interdisciplinaire antwoorden niet alleen meeromvattend zijn maar ook gebaseerd op zorgvuldig onderzoek.

Interdisciplinariteit is dus op drie manieren “gedisciplineerd”.

  • Ten eerste worden in interdisciplinaire onderwijscontexten disciplinaire kennis en inzichten geïntegreerd tot een meeromvattend antwoord op een onderzoeksvraag en daarmee worden de bestaande kennis en inzichten ook geëvalueerd.
  • Ten tweede vindt er achteraf een disciplinaire evaluatie van het interdisciplinaire eindresultaat plaats: missen inzichten of zelfs disciplines, is naar het common-ground concept al onderzoek gedaan?
  • Ten derde wordt op het interdisciplinaire proces zelf gereflecteerd.

Er is niet één manier waarop een interdisciplinaire leerlijn, cursus of werkvorm vormgegeven kan worden. De kunst is om weldoordachte keuzes te maken, het liefst research-informed.

Prof. dr. Iris van der Tuin

Research-informed aan de slag

De UU wil research-informed te werk gaan met het ontwikkelen van interdisciplinair onderwijs. We gebruiken onderzoeksresultaten uit onderwijsonderzoek om een genuanceerd perspectief te ontwikkelen op vraagstukken rond de governance en organisatie van interdisciplinair onderwijs, maar ook als het gaat om het ontwikkelen van materiaal voor de ondersteuning van docententeams. Het programma Interdisciplinair Onderwijs wil onderzoek naar interdisciplinair onderwijs stimuleren, resultaten delen en gebruiken. Drie postdocs zijn aangesteld om onderzoek te doen naar deze vraagstukken.  

Research-informed onderwijs en practice-informed onderwijsonderzoek

Net zoals onderwijs wordt versterkt als het research-informed is, versterken we het onderwijsonderzoek als het practice-informed is. Het is niet wenselijk om het levendige proces van interdisciplinaire onderwijsontwikkeling te beperken tot een vast stappenplan voor onderzoek of rigide onderwijsvoorschriften. Het is juist van belang om de reflectieve en creatieve dynamiek te ondersteunen die ontstaat wanneer docenten van verschillende vakgebieden elkaar inspireren voor interdisciplinair onderwijs.

Ondersteuning van docenten

We ondersteunen docenten die interdisciplinair onderwijs ontwikkelen op verschillende manieren.

  • Ontwikkelen en aanreiken van instrumenten, stappenplannen en leermaterialen. Deze komen zoveel mogelijk vrij toegankelijk beschikbaar. Een deel is al beschikbaar via de Teaching and Learning Collection. Daarnaast zijn we bezig om een open omgeving met research-informed materiaal binnen EduSources op te zetten.
  • Jaarlijkse leergang Interdisciplinair Onderwijs voor docenten van de Universiteit Utrecht. Deze leergang wordt ontwikkeld in samenwerking met de experts van Onderwijsadvies & Training.
  • Subsidies voor (door)ontwikkelen van interdisciplinair onderwijs.