Competenties voor Incluusion Traineeship
Een competentie is een unieke combinatie van kennis, vaardigheden en houding. Dankzij competenties kan iemand succesvol zijn in diens functie of loopbaan.
Als je je aanmeldt voor het Incluusion Traineeship, vragen we welke 5 competenties het beste bij jou passen. Upload bij je registratieformulier een document, waarin jouw 5 competenties staan. Geef bij elke competentie een concreet voorbeeld waaruit blijkt hoe jij je competentie hebt ingezet. Bijvoorbeeld tijdens je werk of studie.
Hieronder staan de 32 competenties waar je uit kunt kiezen. We geven bij elke competentie een korte uitleg van wat het betekent. Dit kan je helpen bij het bedenken van goede voorbeelden. Alle competenties zijn even waardevol, dus er zijn geen foute antwoorden.
Je kan afstand nemen van de dagelijkse praktijk. Je kan je concentreren op hoofdlijnen en lange termijn beleid.
Taking a step back from day-to-day practice. Concentrating instead on fundamentals and long-term policy.
Je formuleert denkbeelden, ideeën of concepten op basis van complexe informatie. Je kunt denkkaders of modellen opbouwen.
Formulating views, ideas and concepts based upon complex information, and constructing conceptual frameworks or models.
Je kan situaties of informatie in hoofd- en bijzaken ontleden. Je ziet onderlinge verbanden en kan doordringen tot de kern.
Analysing situations or information and deciding what is of major and what is of lesser importance. Seeing interrelationships and getting to the core of the matter.
Je komt met nieuwe of originele ideeën, perspectieven of oplossingen.
Proposing new or original ideas, perspectives or solutions.
Je bent in staat om nieuwe kennis en informatie op te nemen en toe te passen.
Capable of absorbing new knowledge and information and applying it.
Je laat zien dat je goed geïnformeerd bent over de maatschappelijke, politieke en vakinhoudelijke ontwikkelingen. Deze kennis benut je effectief voor de eigen functie of organisatie.
Showing that he or she is well informed about social, political and job-related developments. Using this knowledge effectively for the benefit of his or her own job or organisation.
Je merkt gevoelens en behoeften van anderen op en je reageert hierop.
Noticing the feelings and needs of others and responding to them.
Het lukt je om anderen te winnen voor ideeën en plannen.
Succeeding in convincing others about ideas and plans.
Als je samenwerkt met andere mensen of groepen, draag je bij aan een gezamenlijk resultaat, zelfs als het niet direct jouw persoonlijke belang dient.
Contributing with other persons or groups to a joint result, even when he or she has no personal interest in doing so.
Je legt en onderhoudt gemakkelijk contact binnen en buiten de eigen organisatie.
Creating and maintaining contacts both within and outside the organisation.
Je begrijpt hoe jouw beslissingen en acties invloed hebben op de organisatie waar je werkt, en je handelt ernaar.
Recognising the influence and consequences that his or her own decisions or actions have on the organisation, and acting accordingly.
Je kunt ideeën en informatie duidelijk op papier zetten, rekening houdend met wie het zal lezen, zodat de boodschap goed overkomt en begrepen wordt.
Setting out ideas and information clearly in writing, taking relevant target groups into account, and such that the message is received and understood.
Je maakt ideeën en informatie mondeling duidelijk aan anderen in begrijpelijke taal. Vervolgens controleer je of de boodschap begrepen is.
Making ideas and information clear to others verbally using comprehensible language and checking that the message has been understood.
Je presenteert ideeën en informatie op een duidelijke manier, waarbij je rekening houdt met de doelgroep.
Presenting ideas and information clearly, taking the target group into account.
Je behartigt de belangen van je eigen afdeling of organisatie op een manier die gunstige resultaten oplevert, met behoud van wederzijds respect.
Promoting and protecting his or her own department’s or organisation’s interests, such that favourable results are achieved whilst still maintaining mutual respect.
Je overziet je werkzaamheden en stelt doelen en prioriteiten. Ook plan je activiteiten, tijd en middelen.
Surveying the work; setting goals and priorities. Planning the activities, time and resources needed.
Je voert acties uit om de voortgang van activiteiten of taken te bewaken en te controleren.
Acting to monitor and check the progress made on activities or tasks.
Je bent gericht op het behalen van doelstellingen en het behalen van kwalitatieve en kwantitatieve resultaten.
Focusing on the achievement of goals and of quantitative and qualitative results.
Je bent je bewust van de financiële gevolgen van je eigen handelen en van de waarde van middelen.
Being aware of the financial implications of his or her own actions and of the value of resources.
Je herkent de wensen en behoeften van klanten en laat dit zien in je handelen.
Recognising clients’ needs and wishes and showing this in his or her actions.
Je voert je werkzaamheden precies, zorgvuldig en zonder fouten uit.
Acting precisely, carefully and impeccably when performing work.
Je signaleert problemen en kansen én handelt er uit jezelf naar.
Identifying problems and opportunities and taking appropriate action on own initiative.
Je signaleert kansen en mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe kennis, toepassingsgebieden of diensten. Je neemt hierin actie en durft daarbij verantwoorde risico's te nemen.
Identifying opportunities and possibilities for the development of new knowledge and areas of application or for new services. Acting accordingly and daring to take sensible risks when doing so.
Je geeft richting en stuurt medewerkers of een projectgroep aan om doelstellingen en resultaten te behalen.
Directing and steering staff or a project group in order to achieve the desired objectives and results.
Je begeleidt en stimuleert medewerkers of studenten om hun persoonlijke en professionele kwaliteiten optimaal te benutten en hun talent verder te ontwikkelen voor hun loopbaan.
Assisting and encouraging staff or students so that they make the best possible use of their personal and professional qualities and develop their talents further in ways that benefit their careers.
Je zorgt ervoor dat er synergie is binnen een groep medewerkers, je stimuleert onderlinge betrokkenheid en motiveert medewerkers om effectief samen te werken.
Creating synergy in a group of staff, encouraging mutual commitment and motivating staff to form effective alliances.
Je deelt je eigen taken en beslissingsbevoegdheden op een duidelijke manier toe aan de juiste medewerkers en ziet toe op de uitvoering en resultaten.
Assigning the own tasks and decision-making powers clearly to the right staff and monitoring the implementation and results.
Je neemt beslissingen door actie te ondernemen of door je mening uit te spreken.
Making decisions by taking action, or taking up a position by expressing an opinion.
Je past je aan en speelt in op verschillende mensen en veranderende omstandigheden.
Adapting to and capitalising on different people and new or changing circumstances.
Je handelt naar eer en geweten, in lijn met geldende waarden, normen en regels. Je bent bereid verantwoordelijkheid te nemen voor je handelen en anderen aan te spreken op hun gedrag in dit opzicht.
Acts and complies with existing values, principles and rules to the best of one’s knowledge. Can be tackled about this and tackles others about it too.
Je blijft effectief presteren onder tijdsdruk, bij tegenslag, teleurstelling of wanneer je met tegenspel te maken krijgt.
Continuing to perform effectively when under time pressure and in the face of setbacks, disappointments or resistance.
Je laat zien dat je kritisch kijkt naar je eigen gedrag, standpunten en methoden en openstaat voor evaluatie door anderen. Je toont dat je leert van deze evaluaties door je gedrag, standpunten of methoden aan te passen wanneer dat nodig is.
Showing that he or she critically evaluates his or her own behaviour, viewpoints and methods and is open to evaluation by others. Showing a willingness to learn from these evaluations by changing his or her behaviour, position or methods.
Deze 32 competenties zijn bedacht voor en door de Nederlandse Universiteiten. Je hoeft het niet te lezen, maar mocht je het interessant vinden: een veel uitgebreidere beschrijving van de competenties vind je in dit Nederlandse en Engelse pdf-bestand.