Planning

Vanaf 15 september - Voorbereiding leerkracht

Je leest alvast de website en de voorbeelden. Het invulpaspoort kan alvast geprint en gekopieerd worden. (voor elke leerling 1 exemplaar, enkelzijdig printen! want de bladen moeten ook weer los kunnen op de GWD zelf).

Vanaf 19 september - Paspoort van de leerling

In de week voorafgaand aan de GWD kondig je de GWD aan in de klas.

  • Je bespreekt het thema Thuis op de wereld met de met de leerlingen: wat betekent thuis op de wereld? Voelt iedereen zich thuis op zijn woonplek? Op school? In de wijk?
  • Je introduceert Maud en Ashkan, met behulp van hun portretten op de website van de GWD. Wie zijn zij? Hoe wonen zij en met wie? Waar komen zij en hun ouders en grootouders vandaan? Wat eten ze? Waar voelen zij zich thuis? Wat zijn overeenkomsten en verschillen?
  • Je laat het invulpaspoort zien en kondigt aan dat elke leerling deze week een eigen paspoort gaat maken en je vertelt dat ze op de GWD hiermee verder onderzoek gaan doen en samen een paspoort van de klas gaan maken.

28 september - GWD - Paspoort van de klas

Op 28 september is de hele woensdag gereserveerd voor de GWD. De paspoorten van de leerlingen vormen de basis voor de activiteiten op deze dag. In het deel voor de pauze bekijk je samen met de klas een aantal paspoorten en bespreek je onder andere overeenkomsten en verschillen. Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes de verschillende onderwerpen uit de paspoorten verder onderzoeken: hoe woont de klas? Wat eet de klas? Waar komen we vandaan etc. Zo brengen ze de diversiteit binnen de klas in beeld in een paspoort van de klas. Na de pauze wordt de stand van zaken kort besproken. Het gaat om de combinatie ‘diversiteit’ en ‘thuisvoelen’. Daarna maken de leerlingen ofwel het paspoort van de klas af, of denken ze na over een paspoort van de wijk. Met zo’n paspoort van de wijk kunnen nieuwe bewoners zich sneller in de wijk thuis voelen, doordat zij kunnen zien wie er al wonen, wat die bewoners doen en waardoor ze zich thuis voelen.

Na de GWD - Paspoort van de wijk e.v.

In de weken na de GWD kun je verder met het thema Thuis op de wereld, als dit past in het programma, bijvoorbeeld in de lessen Oriëntatie op jezelf en de wereld. Je kunt de leerlingen het paspoort van de wijk dan laten (af)maken of het perspectief verbreden naar de wereld.