Een toekomstbestendige campus met een Circulair paviljoen

In de tweede sessie van de Co-Creation Community Learning Spaces (CCC LS) van dit collegejaar stond het circulair paviljoen centraal. Over een paar jaar moet het Utrecht Science Park een duurzaam en circulair gebouw rijker zijn. Een circulair paviljoen, dat zal dienen als entreegebouw voor de Botanische Tuinen en een plek waar de wetenschap en samenleving elkaar kunnen ontmoeten. Op verzoek van Laurens de Lange, adviseur duurzaamheid bij Vastgoed & Campus, die aan de wieg stond van dit ambitieuze plan, kwamen studenten, docenten en staf van de CCC-LS bijeen om mee te denken over uitvoering van dit plan.

Impressie

Circulair paviljoen

Het gebouw moet de Universiteit Utrecht op de kaart zetten als koploper op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Het circulair paviljoen zal verrijzen aan de Leuvenlaan bij de Botanische Tuinen. Naast de functie als entreegebouw van de Botanische Tuinen, gaat het gebouw ook dienen als kenniscentrum, ontmoetingsplek, proeftuin, een plek voor circulaire horeca en tevens als statement van de duurzame ambitie van de universiteit. Een circulair paviljoen waar alles wat met duurzaamheid te maken heeft, samenkomt.

Toekomstbestendige campus

De Universiteit Utrecht werkt aan een groene campus. Het circulair paviljoen moet bijdragen aan deze vergroening van het Utrecht Science Park. Bij de bouw, ontwikkeling en toekomstig beheer van het circulair paviljoen staat dan ook het gebruik van duurzame materialen en grondstoffen in een gesloten kringloop centraal. Op deze manier past het circulair paviljoen in het Duurzaamheidsplan Bedrijfsvoering van de universiteit.

Multifunctionele ruimte

Het circulair paviljoen krijgt naast co-creatie-zalen, workshopzalen en informele vertrekken ook een grote multifunctionele zaal die ruimte moet bieden aan evenementen zoals lezingen, symposia en exposities, voor 100 tot maximaal 150 personen. Deze multifunctionele zaal stond centraal in deze sessie van de CCC LS.

Na een korte brainstormsessie over mogelijke activiteiten die in de ruimte georganiseerd kunnen worden, is er nagedacht over de vormgeving en inrichting van de zaal. Ook die moeten aansluiten op de duurzame en circulaire ambities van de Universiteit Utrecht.

De deelnemers van CCC LS dachten in drie groepen na over het meubilair, de technologie en de bouwkundige details die de ruimte moeten vormgeven naar een zo multifunctionele en duurzaam-mogelijke zaal. Zo is er gediscussieerd over de vorm van de zaal en het materiaal voor het dak. Een meer ronde zaal en een plafond van glas werden genoemd als opties. Qua technologie is er nagedacht hoe schermen in de zaal kunnen worden toegepast, zodat er verschillende opstellingen in de zaal mogelijk zijn voor de verschillende activiteiten. Ten slotte is er ook een werkgroep aan de slag gegaan met het meubilair, over hoe stoelen en tafels kunnen worden verschoven en een mobiel podium kan bijdragen aan de multifunctionaliteit van de zaal.

Duurzaamheid

Ten slotte was er tijd om stil te staan bij de stappen die kunnen worden gezet om het Circulair paviljoen duurzaam te maken. Diverse ideeën passeerden de revue, zoals het gebruik van zonnepanelen, goede isolatie, het gebruik van duurzame materialen voor zowel het gebouw zelf als de meubels, ledverlichting, groen op het dak voor isolatie en watervrije toiletten om allemaal bij te dragen aan het strategisch duurzaamheidsplan van de Universiteit Utrecht.

Met dank aan de aanwezigen voor alle opgedane inspiratie keerde Laurens de Lange ‘huiswaarts’. Het vervolgtraject van het Circulair Paviljoen zal vanuit de CCC-Learning Spaces met nieuwsgierigheid gevolgd worden. Wil je meer weten over de Toekomstbestendige Campus? Lees het hoofdstuk op de Duurzaamheidsmonitor 2020-pagina of neem contact op met Laurens de Lange.

Andrea Dörr

studentlid Co-Creation Community Learning Spaces

Geïnteresseerd om lid te worden van de Co-Creation Community Future Learning Spaces? Stuur een e-mail naar: FLS@uu.nl